måndag 29 september 2014

Beck - "Morning Phase" (2014)


En del kanske trodde bloggen hade dött? Inte då. Livet har upptagits av annat en tid, närmare bestämt en emigration till Kanada, Montreal närmare bestämt. Tillvaron har krävt andra prioriteringar, men nu är jag tillbaka. Trevligt att träffa er igen.

Dagens inlägg är den första platta jag köpte efter flytten hit. Vi åt middag hos grannen och en skiva rullade i bakgrunden som gav mig spontana associationer till David Gilmour/Pink Floyd. Vid förfrågan berättade grannen att det var Beck. Jag blev förvånad då jag förknippat Beck med en helt annan sorts musik, jag ska erkänna att det är främst I'm a loser som poppar upp i huvudet, som var en hit så tidigt som första hälften av 90-talet... Jag är med andra ord ganska rudis på Beck. Det innebär troligen att jag missat en hel del intressanta skapelser. Så är det när man fastnat i det förgångna och tongångarna från förr.


Det här är i alla fall en riktigt skön platta. Avspänd, vacker och det engelska ordet mellow får jag för mig passar bra. Kanske lite melankolisk. Det är Becks 12:e studioplatta, och det hann gå sex år mellan denna och plattan innan. Överallt beskrivs den som en kompanjon till 2002 års hyllade platta Sea Change, vilket Beck själv också beskriver den som. Jag gillar Morning Phase så pass mycket att jag prompt även gick och skaffade Sea Change (som jag dock inte haft tid att lyssna på än).

Mycket akustiska gitarrer, skimrande harmonier, vackra melodier och stora ljudbilder - jag tycker fortfarande den påminner mycket om Pink Floyd. För mig en platta som passar bra under sommarens sista skälvande veckor, då naturen förbereder sig för vintervilan, verkligheten har en anstrykning av viss ledsenhet men skymningen fortfarande är varm och gyllene.

Inte mycket att orda om - Morning Phase kan varmt rekommenderas till alla och envar.



Tracklist

Side A
1. Cycle 0.40
2. Morning 5.19
3. Heart Is A Drum 4.31
4. Say Goodbye 3.29
5. Blue Moon 4.02
6. Unforgiven 4.34

Side B
1. Wave 3.40
2. Don't Let It Go 3.09
3. Blackbird Chain 4.26
4. Phase 1.03
5. Turn Away 3.05
6. Country Down 4.00
7. Waking Light 5.02



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar