söndag 18 februari 2018

Bo Hansson - "Magician's Hat" (1973)


Det här var Bo Hanssons andra soloalbum, och i Sverige gavs den ut 1972 under namnet Ur Trollkarlens Hatt. Men eftersom jag till min glädje fann den här i Montreal, så är det den nordamerikanska versionen jag har i hyllan, och i övriga världen gavs den ut året efter. Hanssons solodebut är mer känd, Sagan om Ringen, men den här är också bra.

Magician's Hat är något mer lättillgänglig än föregångaren, då Hansson har rört sig lite närmare den musikaliska mittfåran, även om det fortfarande är väldigt långt ifrån Svensktoppen. Jag uppskattar att den dystra, neurotiska stämningen som regerar på Sagan om Ringen, inte återfinns här. Man blir inte obehaglig till mods av Magician's Hat. Å andra sidan är hans första platta mer unik, det är svårt att återfinna någon liknande skiva, medan musiken på hans andra släpp till viss del liknar en del annan samtida musik, främst ur den progressiva och jazzfusiongenren.


På någon låt hörs lite körande, i övrigt är det instrumentalt. Det är förstås mycket elorgel och synth, eftersom det är Hanssons huvudinstrument, men även tvärflöjt, gitarr och saxofon ges en hel del utrymme. Kanske en lite mer ofokuserad skiva är föregångaren, men det flyter aldrig ut i långa jam utan mål och mening. En del av det lite spretigare intrycket kan nog förklaras med att många låtar är väldigt korta, vilket gör att det hoppar lite mer hit och dit. För mig är det en kul skiva att jamma med i med min egen tvärflöjt, eftersom musiken ger mycket utrymme för frihet och egna påhitt.

Så gillar man instrumental, progressiv musik med lite jazzinfluenser, så kan Magician's Hat vara något. Det är ofta lite småflummigt och jag gissar på att många holkar har rökts medan skivan snurrat på skivtallriken. En inte helt enkel skiva att ta till sig, men jag föredrar nog den här gentemot Sagan om Ringen, just för att den ändå är lite mindre utmanande i sin utformning.


Tracklist

Side A
1. "The City" – 7:20
2. "Divided Reality" – 6:17
3. "Elidor" – 1:34
4. "Before the Rain" – 1:31
5. "Fylke" – 1:50
6. "Playing Downhill into the Downs" – 1:39

Side B
1. "Findhorn's Song" – 1:43
2. "Awakening" – 2:43
3. "Wandering Song" – 3:13
4. "The Sun (Parallel or 90°)" – 7:07
5. "Excursion with Complications" – 3:23



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar