fredag 2 december 2011

Cirrus Winery (2008)


Sommaren 2011 närvarade jag på Uppsala Progressive Festival i Parksnäckan. En trevlig eftermiddag och kväll med ett gäng bra band. Trevligt var också att det såldes massa vinylplattor på plats, de flesta såklart på temat progressive musik. Ännu roligare var att vissa av dessa var sådana som inte går att få tag på i affärer (fysiska eller nätbaserade) utan är plattor banden själva distribuerar och säljer i olika sammanhang, antingen på konserter eller via sin egen hemsida.

Det är kul att köpa sådana plattor av flera orsaker. Dels får man en platta i samlingen som inte så många andra har, man blir lite speciell. Dels är det en kul känsla att äga en skiva som inte existerar i så många exemplar, den blir lite av en raritet. Dels så när jag alltid förhoppningen att bandet, eller någon medlem i bandet, en dag kommer att bli världsberömd och då blir en platta som denna otroligt mer ekonomiskt värdefull och åtråvärd. En rent cynisk och ekonomisk investering, alltså.

Denna platta innehåller alla tre nämnda ingredienser.

Cirrus Winery har viss Uppsalaanknytning då de bildades på Wiks Folkhögskola som ligger precis utanför staden. Där har många yngre män och kvinnor passerat revy under åren som gått och deltagit i mer eller mindre flummiga utbildningar och levt ett mer eller mindre flummiga liv. Min fantasi säger mig att medlemmarna i Cirrus Winery trivdes bra på Wiks Folkhögskola. Efter åren på folkhögskolan spreds medlemmarna till viss del över landet men bandet bestod, bandmedlemmarna blev också medlemmar i andra band om jag förstått saken rätt utan att CW:s existens för den skull hotades.

Medlemmarna i CW är Andreas Lindmark (keyboard), Mikael Lennholm (gitarr, sång, flöjt), David Svedmyr (bas, sång, flöjt) samt Thomas Johansson (trummor, percussion, sång).

Jag gillar denna platta. Det är progressive musik som inte är speciellt svårtillgänglig, utan endast mer intressant och lite roligare än mer ”mainstream” musik. De alltför komplicerade och tekniska musikaliska övningarna uteblir vilket jag bara tycker är bra. CW har med andra ord lyckats hitta en bra balans mellan det ”svåra” och det lättillgängliga. Låtarna är också generellt av god kvalitet och jag tror de har haft ganska kul när de skapat musiken. Och visst doftar plattan mycket 70-tal vilket är en komplimang.

Skivans svaghet tycker jag är partierna med sång. I vanliga fall brukar jag inte ha några problem med att svenska band sjunger på engelska, men i detta fall kom jag på mig själv att undra varför de inte sjunger på svenska. Jag tror inte bandet vid denna tid var aktuell för någon utlandslansering och möjligheterna för plattan att hitta utomlands var/är nog ganska små. Varför inte då sjunga på svenska? Ett problem med att de sjunger på engelska är nämligen att den svenska brytningen hörs relativt tydligt vilket stör mig lite, det känns lite töntigt, helt enkelt.
Ett annat bekymmer med sången är att jag finner texterna relativt omogna och kanske lite naivt pretentiösa. Det finns potential för att förbättra dessa och kanske hade de funnit orden bättre om de skrivit på sitt modersmål?
Ett tredje bekymmer är att jag inte riktigt faller för sångrösten och röstens position i ljudbilden. Sångaren sjunger inte dåligt, utan det handlar mer om mig (som man brukar säga). Till viss del kan detta skyllas på produktionen och vid en ev. framtida remastering av plattan kanske sången kan göras bättre. Idag låter skivan ,och speciellt sången, lite hemmainspelad.
Partierna utan sång är dock väldigt bra och roliga att lyssna på och det är under dessa jag njuter av plattan. Partierna utan sång utgör också en betydande del av plattan.

Texten ovan blev längre om den negativa aspekten av plattan, därför vill jag förtydliga att det är en platta jag verkligen gillar och rekommenderar. Jag tror den går att beställa från deras hemsida:
Jag är mycket nöjd med att jag köpte plattan, både med innehållet och för känslan den ger mig; att äga något relativt svårtillgängligt och vilken speciell människa jag måste vara som gör det.


Tracklist
SideA
1. Swing it!
2. Junior High
3. I'm in Love
4. Octopus
5. The Rose and the Grave

Side B
1. Jag Äter en Apelsin Utan att Skala Den
2. Al Capone
3. Jimmys Jordgubbe
4. Hymn for the living



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar