söndag 15 november 2015

Talking Heads - "True Stories" (1986)


Ett soundtrack skulle man kunna tro, till David Byrnes film med samma namn. Men det är det inte, det är låtarna från filmen i Talking Heads version, i filmen sjöngs de av skådespelarna. Sångaren David Byrne ångrade tydligen denna platta, han ansåg att sångerna skulle framföras av skådespelarna och ingen annan, men finansiärerna av filmen tyckte annorlunda.

Jag är inte heller helt nöjd med True Stories. Bandet började se slutet på sin existens, relationerna mellan medlemmarna hade varit bättre, något som kanske avspeglades i det som bandet gav ut de sista åren. Generellt engagerar inte plattan, låtarna är väl egentligen ganska OK, men de gör inget djupare intryck och har aldrig gjort. Jag skaffade plattan i tonåren, och även i dessa mer okritiska år var det ingen favorit. Det är en ganska fartfylld och energisk platta, nästan rockig. och det är lätt att skråla med i låtarna om man är lagd åt det hållet. En av bandets största hitar finns med, Wild Wild Life. Men jag vet inte, även om man hör att det är Talking Heads, tydliga ekon från tidigare alster hörs, så känns den ganska oinspirerad. Enligt källor så var mycket av musiken skapat från tidigare överblivet material.


Jag gillar de tre avslutande, lite lugnare låtarna bäst, de är väl de som på något sätt berör och väcker lite känslor. Så inget måste i samlingen, Talking Heads hade gjort betydligt bättre och intressantare plattor tidigare. Det mest intressanta med plattan är kanske på sätt och vis låten Radio Head som givit namn åt en annan grupp.

Och jag har inte sett filmen. Kanske borde jag göra det, så här snart 30 år efter dess skapelse.


Tracklist

Side A
1. Love For Sale 4:30
2. Puzzlin' Evidence 5:32
3. Hey Now 3:42
4. Papa Legba 5:54

Side B
1. Wild Wild Life 3:39
2. Radio Head 3:14
3. Dream Operator 4:39
4. People Like Us 4:26
5. City Of Dreams 5:06




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar