måndag 18 juni 2018

Jon Hassell - "Power Spot" (1986)


Den här skivan hittade jag för några månader sedan i en lokal bok/skivbörs, för en överkomlig summa. Jag lockades av den då jag noterade att Brian Eno och Daniel Lanois suttit vid inspelningsrattarna, och dessa två i kombination med Hassells mystiska trumpet verkade intressant. Dessutom är den utgiven på ECM, som ju gett ut en del intressanta skivor. Skivan är inspelad i närheten, närmare bestämt i Hamilton, Ontario. I Kanada räknas 60 mils distans som "i närheten". Kanske är det Lanois kanadensiska blod som avgjort inspelningsplatsen.

Det är en ganska mörk skapelse, en relativt murrig ljudbild och inte helt lättillgänglig musik. Om man inte vet att det är en trumpet Hassell spelar på, är det troligen inte det första instrument man gissar på. Min son gissade på "något afrikanskt instrument". Tydligen sjunger han i trumpeten istället för att blåsa i den som brukligt, vilket skapar ett speciellt sound. Sedan använde han sig av tapeloopar med vars hjälp han skapade harmonier i studion, dessa använde han live i studion, så effekterna skapades i realtid, och inte som pålägg efteråt.


Musiken har ofta en bas av rytmer - slagverk och bas (oftast skapad med keyboard), och ovanpå detta spelar Hassell. Som nämnts är det en ganska mörk skiva, och tämligen svår. Soundet är speciellt, och eftersom det inte är så varierat kan det gå åt båda hållen. Gillar man soundet får man mycket av det, men är man lite svårflörtad som mig, blir det för mycket, och variation för liten. Så jag är inte överförtjust, och kan inte med rent samvete rekommendera plattan. Men för all del, lite inte på mina ord, prova själv. Jag uppskattar ändå artister som gör sin grej, utan allt för mycket bekymmer hur kommersiellt gångbart resultatet blir. Det ger en bredd inom den musikaliska världen och kan inspirera andra till att våga sig in på nya vägar. Hassell är på så sätt troligen en inspiration för många, och därmed en viktig artist.


Tracklist

Side A
1 Power Spot 7:04
2 Passage D. E. 5:25
3 Solaire 6:48
4 Miracle Steps 4:18

Side B
1 Wing Melodies 7:42
2 The Elephant And The Orchid 11:00
3 Air 5:18


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar