lördag 23 juni 2018

Tommy James - "Christian of the World" (1971)


Efter sina år med The Shondells hade Tommy James en relativt framgångsrik solokarriär. Hans kristna tro kunde skymta fram ibland på de tidigare alstren, men på denna skiva är budskapet helt tydligt. Det kristna temat gör inte på något sätt låtarna sämre, det är sköna melodier, medryckande refränger och maffiga gospelkörer blandat med trallvänlig pop. Tommy James kunde konsten att skriva musik som många tyckte om. Omslagets skönhet kan väl dock diskuteras.

Omslagets insida

Eftersom jag är ganska förtjust i bombastiska refränger som greppar tag i en, gillar jag många av låtarna. Tack vare gospelkörerna som hjälper till ökar svänget. Generellt gjorde Tommy James ganska positiv musik, och så även här. Det är inga deprimerande stycken som tar lyssnaren till någon mörk plats, istället är det vänligt, glatt och lättillgängligt. Och bra. Det är kvalitet på låtarna, trots att de är så radiovänliga. Självklart finns några tristare låtar, som kanske blir för snälla, men på det hela taget en bra skiva. Och ju äldre jag blivit, desto mindre tålamod har jag fått med låtar som är för långa. Därför uppskattar jag 2-3-minuterslängden låtarna kretsar kring. Jag hinner aldrig tröttna, och variationen blir större. Så stöter man på plattan i någon skivbörs, så tycker jag nog man kan slå till. Man behöver inte rädas det kristna budskapet som ett flertal låtar förmedlar, det blir mest svängigt.


Tracklist

Side A
1. "Christian of the World" - 2:45
2. "Rings and Things" (James) - 1:55
3. "I'm Comin' Home" - 2:03
4. "Sing, Sing, Sing" (James) - 3:05
5. "Draggin' the Line" - 2:45
6. "Sail a Happy Ship" - 3:15
7. "Light of Day" - 3:46

Side B
1. "Bits and Pieces" - 2:30
2. "I Believe in People" - 2:26
3. "Church Street Soul Revival" (Ritchie Cordell, James) - 3:15
4. "Another Hill to Climb" - 3:10
5. "Adrienne" - 2:40
6. "Silk, Satin, Carriage Waiting" - 2:49




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar