tisdag 25 september 2018

Eric's Trip - "Purple Blue" (1996)


Lokal musik idag, Eric's Trip härstammar från Moncton, New Brunswick, vilket bara är 100 mil att köra från mitt hem i Montreal. Det här var deras tredje platta, en skiva som jag fick i farsdagspresent av min familj. Hade aldrig hört talas om bandet, det hade inte min familj heller, min fru och barnen gillade omslaget, de tyckte det var ett konstverk. Personligen misstänkte jag att det skulle vara tämligen flummig och experimentell musik, en idé baserat på bandnamnet. Jag hade fel, Eric's Trip var det första kanadensiska band som signades på Seattle grungelabel Sub Pop i början på 90-talet, vilket ger en antydan om vartåt det lutar. En av få vinylplattor från 90-talet i samlingen, även om det är en nypressning från i år, på lila vinyl, minsann.

De fyra första låtarna är en sorts inledning, som ger tydliga psychvibbar såsom Mooseheart Faith Stellar Groove Band (ett bandnamn jag gillar att slänga mig med, eftersom nästan ingen känner till dom). Lofi, dovt sound, lite neurotisk stämning. Men sedan börjat plattan på allvar. Inte så mycket förändras i och för sig gällande soundet. Det är mycket distade gitarrer och bas, flertal låtar pendlar mellan tysta, lugna partier och vrålande gitarrer. Sjungandet delas av Rick White och Julie Doiron, och personligen uppskattar jag Julies sång mer. Det går att höra en del grunge i musiken, vilket inte förvånar, och band som Nirvana men även Smashing Pumpkins flimrar förbi i mitt huvud. Smådyster skiva, men här och där lättar speciellt Julies sång upp.


Det är korta låtar så variationen blir stor. Det är inte en helt lätt platta att ta till sig inledningsvis, den kräver ett antal lyssningar för att öppna sig. Men då börjar man förstå varför Eric's Trip var ett relativt populärt band inom sin genre, som oftast definieras som alternative rock, har jag noterat på nätet. Gillar man lofi soundet med mycket distad gitarr, så kan man ge Eric's Trip en chans. Bandet splittrades samma år den här skivan gavs ut, men gjorde tydligen några spelningar därefter också.


Tracklist

Side A
1. "Introduction Into The..., Pt. 1-4" – 8:13
2. "Hourly" – 2:47
3. "Sixteen Hours" – 3:05
4. "Universe" – 3:08
5. "Eyes Shut" – 1:37
6. "Alone and Annoyed" – 2:12
7. "Lighthouse" – 2:09

Side B
1. "Spaceship Opening" – 2:18
2. "Universal Dawn" – 3:32
3. "One Floor Below" – 1:40
4. "Now a Friend" – 1:54
5. "Soon, Coming Closer" – 3:37
6. "Not Yours" – 2:26
7. "Sun Coming Up" – 2:20
8. "Beach" – 4:14



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar