lördag 23 november 2019

Steve Hackett - "Spectral Mornings" (1979)

Det här var den förre Genesisgitarristens tredje soloplatta. På grund av en kluven tonårshistoria med hans platta Till We Have Faces, har jag en instinktiv misstänksamhet mot Hacketts soloskivor, att omslaget dessutom inte riktigt är i min smak, gjorde att förväntningarna på plattan inte var så höga. Det kan eventuellt vara en hjälpande faktor till att jag faktiskt tycker den är ganska bra.

På skivan mederkar ett gäng musiker som sedan blev hans band under ett antal år, the classic lineup, anser många. En av dessa var hans bror John Hackett. Det mesta av sången står Pete Hicks för, övriga musiker var Nick Magnus, Dik Cadbury samt John Shearer. Plattan öppnar fint med Every Day, en antidroglåt. Tydligen hade Hackett haft en tidigare flickvän med drogbekymmer. Denna låt blev en av hans standardnummer genom den fortsatta karriären, den andra låten som blev en standard är den instrumentala titellåten som avslutar skivan. Av dessa två gillar jag Every Day bäst.


En sak jag gillar med skivan är dess variation. Varje låt är tämligen unik, vilket gör att det blir kul att lyssna på. Det är sång, instrumentalt, japansk musik, skräckfilmsstämning, akustiskt, elektriskt osv. Det hade ju kunnat bli spretigt, men det blir det inte. Istället blir varje låt sin egen lilla upplevelse. Det jag inte gillar med skivan är att många låtar innehåller mycket synthar, som ibland skapar ett lite billigt och tunt sound. 1979 kunde ju synthar resultera i lite vad som helst. Det är ett gäng olika synthar som används, och soundet är ofta det popiga 80-talssoundet, eller till och med new agemusiken från det årtiondet, med glättliga ackord. När Hacketts sologitarr läggs till det, snuddar vissa låtar nästan vid easy listening. Här tänker jag främst på titellåten. Trots detta, fördelarna överväger nackdelarna, och på det stora hela gillar jag plattan. Musiken definieras som progressive, kanske stämmer det. Den definitionen känns så ospecifik, så jag tänker inte ens ta upp det till diskussion.


Tracklist

Side A
1. Every Day 6:14
2. The Virgin and the Gypsy 4:27
3. The Red Flower of Tachai Blooms Everywhere 2:05
4. Clocks – The Angel of Mons 4:17
5. The Ballad of the Decomposing Man" (featuring "The Office Party") 3:49

Side B
1. Lost Time in Córdoba 4:03
2. Tigermoth 7:35
3. Spectral Mornings 6:33



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar