söndag 1 december 2019

The Hilliard Ensemble - "Medieval English Music" (1983)

En sådan här platta spelar när jag vill förvandla mitt hem till en katolsk katedral, vilket inte är speciellt ofta. The Hilliard Ensemble var en engelsk manlig sångkvartett som fokuserade på medeltida sång, men som även har gjort massor av annat, med moderna kompositörer. De räknades som en av de främsta, om inte de främsta, inom sin genre, och var i mångt och mycket en institution. Kvartetten skapades 1974 och upphörde 2014. Den här skivan hittade jag för ett hyggligt pris i en av Montreals skivbörsar, och anledningen till att jag köpte den var att jag har en av Jan Garbareks skivor där ensemblen medverkar, med himmelskt vacker sång. Tänkte att detta kanske var något liknande, utan den störande sopransaxen. Och så gillar jag mycket av den medeltida musik jag tidigare hört.


Jag vet dock inte mycket om engelsk medeltida sång, eller faktiskt ingenting, men man får en liten folder med i skivan med en del information, på en mängd olika språk. Som tur är hade den tidigare skivägaren inte gjort sig av med den. Inte för att jag har läst foldern, men ändå. I foldern får man också alla sångtexter, på olika språk, inklusive latin. Jag har inte läst dessa heller. Skivan innehåller endast sång, inga instrument, och självklart är det mycket vackert. Fina kompositioner, vackra harmonier och sångare som vet vad de gör. Jag försökte improviserat sjunga med i sång, men insåg snabbt att vi var på olika nivåer (jag på en lägre). Jag utgår från att de flesta sångerna har ett religiöst tema, jag får för mig att det var så förr med den här sortens musik. Allt är dock inte sakrala, långsamma verk, utan det blandas med en del lite fartfyllda sånger. Så det är viss variation, även om mitt hem till största delen fortfarande känns som en kyrka när skivan snurrar.

En ganska skön skiva på många sätt, en skiva jag inte spelar så ofta, och när jag gör det får den mer snurra i bakgrunden för att skapa en harmonisk atmosfär, snarare än att jag sitter och lyssnar fokuserat. Då kan jag nog bli en smula uttråkad.


Tracklist

Side A Anonymes Du XIVe Siècle
1. Alleluia: Hic Est Vere Martir 4:01
2. Singularis Laudis Digna 5:35
3. Doleo Super Te 1:32
4. Thomas Gemma Cantuarie 2:22
5. Civitas Nusquam Conditur 2:24
6. Tu Civium Primas 2:40
7. Mater Christi Nobilis 1:33
8. Ite Missa Est 1:29

Side B Anonymes Du XVe Siècle
1. Alleluia: A Newë Work 3:47
2. Anna Mater Matris Christi 6:01
3. There Is No Rose 3:50
4. Marvel Not, Joseph 4:08
5. Tota Pulcra Es Amica Mea 8:17
6. Opotores Exquisiti 4:17



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar