fredag 15 oktober 2010

Roger Waters - “The Pros And Cons Of Hitch Hiking” (1984)

Cons and Pros

Ganska ofta har jag, och många med mig, köpt ett album på grund av omslaget utan att känna till musiken. Kanske omslaget är coolt, vackert, mystisk eller lockar dig på något annat sätt. Omslaget på Roger Waters första soloalbum är dock inte det sorts omslag som inger förtroende angående musiken gömd inuti. Inte för att jag har något emot nakna damer, tvärtom, men bilden av en naken kvinna med ryggsäck och höga klackar som står och liftar i en mestadels lila värld kopplar jag inte ihop med bra musik.

Men innan jag fortsätter med albumet måste jag nämna att i dag är det Blog Action Day. Det är en dag när bloggare runt om i världen gör gemensam sak och skriver om ett gemensamt tema. Årets tema är vatten och jag har lovat att delta. Att skriva några ord om en skiva med Roger Waters duger förmodligen inte, därför kommer jag först att ge er några fakta om vattensituationen på jorden (vilket sker på engelska eftersom jag klipper och klistrar och inte orkar översätta):

  1. Unsafe drinking water and lack of sanitation kills more people every year than all forms of violence, including war. Unclean drinking water can incubate some pretty scary diseases, like E. coli, salmonella, cholera and hepatitis A. Given that bouquet of bacteria, it's no surprise that water, or rather lack thereof, causes 42,000 deaths each week (38,000 of those are children).
  2. More people have access to a cell phone than to a toilet. Today, 2.5 billion people lack access to toilets. This means that sewage spills into rivers and streams, contaminating drinking water and causing disease.
  3. Every day, women and children in Africa walk a combined total of 109 million hours to get water. They do this while carrying cisterns weighing around 40 pounds when filled in order to gather water that, in many cases, is still polluted. Aside from putting a great deal of strain on their bodies, walking such long distances keeps children out of school and women away from other endeavors that can help improve the quality of life in their communities.
  4. It takes 6.3 gallons of water to produce just one hamburger. That 6.3 gallons covers everything from watering the wheat for the bun and providing water for the cow to cooking the patty and baking the bun. And that's just one meal! It would take over 184 billion gallons of water to make just one hamburger for every person in the United States.
  5. That cotton t-shirt you're wearing right now took 1,514 liters of water to produce, and your jeans required an extra 6,813 liters.
  6. Many scholars attribute the conflict in Darfur at least in part to lack of access to water. A report commissioned by the UN found that in the 21st century, water scarcity will become one of the leading causes of conflict in Africa.
  7. Death and disease caused by polluted coastal waters costs the global economy $12.8 billion a year.
  8. Today, 40% of America's rivers and 46% of America's lakes are too polluted for fishing, swimming, or aquatic life.

Tja, förhoppningsvis kan vi alla lära oss något. Tillbaka till herr Waters och hans första soloalbum. Kanske bör jag nämna att Roger Waters var en av grundarna av Pink Floyd, dess primära sångare och låtskrivare efter att Syd Barrett lämnade bandet. Musiken på detta album hade existerat en tid innan den spelades in. Roger spelade en demo av Pros and Cons… och The Wall för övriga medlemmar i Pink Floyd, de tyckte The Wall var bättre och bandet valde att spela in det albumet. Pros and Cons... sparades för framtida bruk.

Jag hörde detta album första gången i mitten av 90-talet hemma hos en vän. Det var med viss förvåning jag tog del av det, jag hade någon av Roger Waters övriga soloalbum men hade missat den här. Jag tyckte också omslaget var ganska märkligt, det var inte det sorts omslag jag omedelbart associerade med Roger Waters. Men jag gillade musiken och jag köpte plattan en tid senare när jag hittade den i en skivbörs.

LP:n är ett konceptalbum som tar upp en mans medelålderskris och låtarna har namn baserade på klockslag (tidigt på morgonen). Varje låt är en dröm huvudpersonen drömmer vid just det tidslaget. Jag tycker att det man hör skiljer sig från den förförståelse flickan på omslaget ger (även om jag vet inte riktigt vilken typ av musik man kan förvänta sig av ett omslag som detta). Albumet låter väldigt mycket Roger Waters och Pink Floyds album The Wall och The Final Cut (som kan betraktas som Roger Waters egna skapelser). Jag vill påstå att albumet lutar mot den lugnare sidan med några rockigare inslag, precis som Mr Waters skivor brukar låta. Temat är kanske inte den mest klämkäcka och albumet är något mörkt, men jag skulle inte kalla det depressivt

Som konceptalbum ofta gör går en låt in i nästa utan någon tystnad emellan. Detta är något jag generellt gillar, albumen blir mer en helhet snarare än en samling individuella låtar. Men på Pros and Cons... är det ibland svårt att skilja en låt från den andra, speciellt eftersom ett musikaliskt tema ofta återkommer albumet igenom. Om jag skall vara kritisk känns det inte som att varje låt är särskilt unik i jämförelse med de övriga, och efter ett tag känns det som om man redan har hört det man hör. Ja, jag kan till och med bli lite uttråkad om jag skall vara ärlig. Samtidigt är det den Roger Waters soloalbum jag håller högst, så det är ett bra album. Detta kan låta lite ambivalent, men om albumet hade varit 25 minuter långt hade det passat mig perfekt. Jag antar att det är som en stor påse godis, det är gott i början men efter halva påsen har man fått nog. Men man gillar ändå godis.

Jag kan också nämna att Eric Clapton medverkar på skivan och river av ett par solon.
Jag har svårt att plocka ut någon favoritlåt eftersom albumet känns mer som en lång låt (eller två).

Tracklist

Side A

  1. "4.30 A.M. (Apparently They Were Travelling Abroad)" – 3:12
  2. "4.33 A.M. (Running Shoes)" – 4:08
  3. "4.37 A.M. (Arabs With Knives and West German Skies)" – 2:17
  4. "4.39 A.M. (For the First Time Today, Pt. 2)" – 2:02
  5. "4.41 A.M. (Sexual Revolution)" – 4:49
  6. "4.47 A.M. (The Remains of Our Love)" – 3:09

Side B

  1. "4.50 A.M. (Go Fishing)" – 6:59
  2. "4.56 A.M. (For the First Time Today, Pt. 1)" – 1:38
  3. "4.58 A.M. (Dunroamin, Duncarin, Dunlivin)" – 3:03
  4. "5.01 A.M. (The Pros and Cons of Hitch Hiking, Pt. 10)" – 4:36
  5. "5.06 A.M. (Every Strangers' Eyes)" – 4:48
  6. "5.11 A.M. (The Moment of Clarity)" – 1:28

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar