lördag 20 november 2010

Gyllene Tider - “Puls” (1982)

Puls

När jag gick på fritids som barn genomfördes ibland olika spektakel där barnen uppträdde, det var både i personalens och barnens regi. Jag minns t.ex. att jag vid ett sådant tillfälle spelade skräddaren i historien om handsken (?) som bara blev en tummetott. Ett annat sådant uppträdande var att några barn mimade till en låt med Gyllene Tider. Det var mäkta populärt, ja, till och med så bra att några grabbar som lovat att sabotera uppträdandet (på grund av någon konflikt de hade med de som skulle uppträda) lät bli. Alla älskade Gyllene Tider.

Julen 1982 önskade jag mig därför en platta med Gyllene Tider. Ärligt talat hade jag ingen större koll på musik i denna ålder, men Gyllene Tider visste jag var bandet som gällde. Min moster frågade mig om jag verkligen ville ha skivan eller om jag önskade den bara för att alla andra lyssnade på Gyllene Tider. Jag svarade förstås bestämt att jag verkligen ville ha plattan. Så här i efterhand kan jag erkänna att det låg mycket i min mosters fråga, och det visste jag redan när hon ställde den. Men det är klart att jag inte kunde erkänna hur landet låg och att sanningen faktiskt var att jag önskade mig den precis därför att alla andra lyssnade på Gyllene Tider. Förlåt Bigo, hoppas det är OK.

Gyllene Tider bildades redan 1976 och gav ut sin första platta 1980, Puls var den tredje i ordningen. I Sverige är ju Gyllene Tider ett välkänt begrepp, ja, till och med en institution. Internationellt lyckades de dock aldrig slå igenom trots ett par försök. Eventuellt så kanske vissa kännare ute i världen vet att detta var bandet Per Gessle spelade i innan Roxette skapades och en framgångsrik internationell karriär tog sin start. Gyllene Tider splittrades officiellt 1985.

Även om motivet till min önskan av denna skiva i julklapp kan ifrågasättas tyckte jag skivan var mycket bra. Den gick varm på skivtallriken, nu skall det förstås erkännas att jag på den tiden inte ägde så fantastiskt många skivor, så troligen kan man nog säga att alla mina skivor gick varma på skivtallriken. Några KISS-plattor, en Magnus Uggla-platta, Djurens Brevlåda och Trolltider är det jag spontant kommer på att jag ägde. Säkert har jag glömt bort några men det var i vilket fall inte många plattor. Denna var för en relativt lång tid en favorit.

Efter ett tag (ett år?) spelades denna skiva alltmer sällan och när jag uppnådde tonåren hade den hamnat i avdelningen “Skivor som känns lite pinsamma nu när jag är tonåring”. Sedan dess har den stått kvar och samlat damm. Jag har förstått sett den ett otal gånger när jag bläddrat igenom min skivor men jag har aldrig fått något infall att spela den, den har känts alltför mycket som en skiva jag gillade som barn och att jag som vuxen inte har något att hämta i den. Vissa låtar som Sommartider eller Flickan i en Cole Porter sång har jag förstås hört spelas på radio en hel del.

När jag nu lyssnar på den som vuxen måste jag ändå medge att en del av låtarna faktiskt är helt OK, även om det inte är riktigt min sorts musik. Men sett som den pop-platta den är så är den välgjord och de flesta låtar är både lättillgängliga, trallvänliga, har en tydlig “hook” och är lätta att stampa takten till. Precis som en bra pop-platta skall vara. Det är svensk sommar, vemod, brustna hjärtan, kärlek och åtrå. Per Gessle är ju en erkänt duktig hitmakare och det hörde man absolut redan på denna tid, kanske än mer än under Roxettetiden. Jag märker att vissa melodislingor har en tendens att fastna i huvudet och vad jag än gör vill de inte försvinna. Just nu vill synthslingan från titellåten inte lämna mitt inre, även om det gör mig frustrerad så är det ett bra bevis på att det är en välskriven hit. Låten Sommartider behöver jag inte orda om, den är väl en av de största svenska sommarlåtarna som skapats och fortfarande, snart 30 år efter att den gavs ut, spelas den flitigt varje sommar på radio, diskoteken, klubbarna och festerna. Personligen är jag sedan länge trött på denna låt och finner mycket mer glädje i många andra låtar på skivan.

Favoritlåtar

Honung och Guld

Jag vänder mig om

Flickan i en Cole Porter-sång

 

Tracklist

Side A

1. "(Hon vill ha) Puls"

2. "Vän till en vän"

3. "Sommartider"

4. "Jag vänder mig om"

5. "Kustvägen söderut"

6. "Vandrar i ett sommarregn"

Side B

1 "Händerna"

2. "Flickan i en Cole Porter-sång"

3. "Upphetsad"

4. "Honung och guld"

5. "Som regn på en akvarell”

6. "För mycket är aldrig nog"

7. "Lova att du aldrig glömmer bort mig"

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar