torsdag 25 november 2010

Triangulus – “Reliques” (1987)

Triangulus

Jag var 16 år gammal när jag köpte denna platta och jag skall direkt erkänna att jag nog tog mig vatten över huvudet i och med detta inköp. Detta är inte den mest lättillgängliga musik som går att få tag på och som 16-åring var jag inte riktigt redo för den. Så kan det gå när man köper plattor för att de har en cool framsida, å andra sidan utvidgades både min skivsamling och min uppfattning om hur musik kan låta. Jag vet inte riktigt vad det mörka omslaget med den mystiska målningen fick mig att tro om musiken, troligen att det var något åt det vi idag kallar “New age”-musik. Så var dock inte fallet. Skall man försöka sig på en definition får det nog bli progressiv musik.

Trots vissa svårigheter att ta till mig musiken spelade jag ändå plattan regelbundet, dels hade jag ju faktiskt betalat en för mig (på den tiden) relativt saftig summa för den och dels hittade jag ett par låtar som jag tyckte var riktigt bra. Precis som omslaget fann jag musiken ganska mörk, men kanske var det omslaget som gjorde att jag tyckte så? Det tror jag har hänt mig ett flertal tillfällen – att ett omslag har påverkat hur jag uppfattar musiken. Hade denna platta haft ett omslag med en skinande sol och en glittrande sjö i belägen i en lummig lövskog där glada barn lekte hade jag kanske uppfattat musiken annorlunda. Vem vet?

Reliques var Triangulus andra och sista skivsläpp. Mannen bakom Triangulus var Peter Bryngelsson, han hade tidigare bl.a. medverkat i gruppen Ragnarök och senare spelade han bl.a. i Urban Turban. En annan relativt välkänd medmusiker på Reliques är Roine Stolt som spelar bas.

Denna skiva fick besöka skivtallriken med jämna mellanrum under de första åren jag ägde den. Allt som tiden gick började jag dock erkänna för mig själv att jag hade ganska svårt för den. När jag närmade mig 20-årsåldern så blev den slutligen stående i skivbacken och fick lämna rum för andra, mer lättillgängliga alster jag hade införskaffat under tonåren.

Minnet av plattan har hindrat mig att spela den under mina mer vuxna år, även om jag misstänkt att jag skulle uppskatta den på ett annat sätt nu och jag känt en viss nyfikenhet. Men det har alltid funnits andra plattor att spela, antingen säkra kort eller nyinköpta överraskningar. Jag har aldrig hittat utrymme för Reliques.

Tills nu. Att skriva detta inlägg gav mig äntligen en anledning att spela igenom plattan. Och som jag misstänkte uppskattade jag plattan på ett annat sätt idag. Det var kul att lyssna igenom plattan och inse att jag fortfarande kunde mer eller mindre varenda låt trots att det är 20 år sedan jag lyssnade på den och den aldrig var den skiva som spelades mest intensivt. Fortfarande upplever jag skivan som relativt mörk, den är mestadels instrumental men ett par låtar har sång. Det är intressant musik med en del annorlunda arrangemang och instrument, vissa ganska fartfyllda låtar och andra mer lugna. Fortfarande är inte musiken helt lättillgänglig men vid 38 års ålder har jag hört många betydligt svårtillgängligare skivor och kunnat uppskatta även dessa.

Så även om allt inte faller mig i smaken på Reliques så är detta en skiva som säkerligen kommer att få mer speltid hemma.

Medverkande musiker

- Peter Bryngelsson / guitar, piano, vibraphone
- Dan Johnsson / guitars, synthesizer
- Lars Lijegren / piano
- Hans Bruniusson / percussion
- Ove Karlsson / cello
- Roine Stolt / bass
- Mera Gartz / drums
- Ola Johansson / munspel
- Per-Åke Holmlander / tuba
- Jörgen Adolfsson / saxophone
- Roland Kejser / Soprano saxophone
- Kjell Westling / Soprano saxophone, bass clarinet
- Thomas Lindahl / flute

 

Favoritspår

Newborn

Acidrain

 

Tracklist

Side A:
1. Reliques (11:46)
2. Breathtaking (2:24)
3. Winterheart (3:10)
4. Newborn (4:08)


Side B:
1. Memory go round (5:09)
2. Thursdays and saturdays (5:59)
3. Descend on mornings (6:21)
4. Acid rain (5:24)

Total Time: 44:21

 

Youtube? Nä, det går inte att hitta några spår från denna platta på Youtube. Så obskyr är den, kära vänner! Det enda jag kan erbjuda är en sida där man kan lyssna på vald låt i 30 sek, sedan klickar man på “Play”-symbolen så spelas 30 sek till osv. Den intresserade går in på:

http://www.klicktrack.com/silence/releases/triangulus/reliques/8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar