torsdag 20 januari 2011

Pink Floyd – Atom Heart Mother (1970)

Atom Heart Mother

Jag minns mycket väl första gången jag hörde denna platta, det var i första ring i gymnasiet på en musiktimme. Vår lärarvikarie spelade den medan han föreläste filosofiskt om musik för oss. Musiken passade mycket bra in med hans ord och han hade säkerligen planerat detta noga. Jag blev omedelbart betagen i plattan och fann den fantastiskt vacker. Efteråt hörde jag han säga att det var Pink Floyd som stod för musiken vilket gjorde mig förvånad, jag hade hört The Wall och The Final Cut men jag hade inte en aning om att bandet också hade gjort musik som denna. En ny värld öppnade sig.

En av mina klasskamrater blev lika betagen som mig av musiken och började diskutera musik efter lektionen med lärarvikarien. Det slutade med att han följde vikarien med hem för att kolla in lite plattor. I tonåringarnas värld fanns det ju bara en tolkning av detta och min klasskamrat fick resten av gymnasiet gliringar angående hans presumtivt homosexuella läggning. Att han vid ett tillfälle bad att få låna en munspray av en klasskamrat med orden “Kan jag få ett sprut i munnen?” gjorde inte hans liv lättare.

Nåväl, till plattan. På musiktimmen fick vi höra albumets A-sida vilket består av en låt på 23 minuter indelad i kortare avsnitt, det i mitt då tycke helt fantastiska musikstycke. Det är blåsinstrument, körer och orkesterpartier. Bandet håller sig oftast i bakgrunden. B-sidan innehåller fyra spår där var och en av bandmedlemmarna. förutom trummisen Nick Mason, har skrivit varsin låt. Den sista låten är ett samarbete alla fyra emellan och är återigen en längre (instrumental) låt indelad i några kortare partier.

Jag har alltid gillat den här plattan, speciellt A-sidan. Mycket på grund av att den erbjuder en viss variation – det är mäktiga partier blandat med väldigt vackra, nästan sköra, partier. Detta var under en lång tid en favoritplatta för mig att ligga och lyssna på vid läggdags, i sängen med hörlurarna på och lampan släckt. Nattmusik.

B-sidan är en mer “normal” skivsida med relativt vanliga låtar där Roger Waters och David Gilmours bidrag alltid varit dom jag gillat bäst (If respektive Fat Old Sun).

Albumet pryds av en kossa, anledningen till det var att Pink Floyd var trötta på att associeras med de bilder som förknippades med den psykedeliska spacerock som de dittills hade representerat. Därför ville de ha en helt vanlig framsida. Storm Thorgeson som designade skivan åkte ut på landet och fotograferade den fösta kossa han såg som sedan fick pryda omslaget. Namnet fick skivan efter en tidningsrubrik angående en artikel som handlade om en kvinna som fått en atomdriven pacemaker inopererad.

Pink Floyd genomförde faktiskt en turné där man släpade med sig en hel orkester och en kör för att kunna genomföra sviten fullt ut. Turnén gick förstås med förlust och man skalade därför ned låten för liveframträdanden – gjorde den kortare utan kör och orkester. Fram till 1972 spelade Pink Floyd Atom Heart Mother på konserter.

Som sagt, jag har alltid gillat (och gillar) denna platta. Men det gör inte alla:

"Atom Heart Mother is a good case, I think, for being thrown into the dustbin and never listened to by anyone ever again!... It was pretty kind of pompous, it wasn't really about anything."

/ Roger Waters — Rock Over London Radio Station - 15 March 1985, for broadcast 7 April/14 April 1985.

"[Atom Heart Mother] was a good idea but it was dreadful. I listened to that album recently: God, it's shit, possibly our lowest point artistically. Atom Heart Mother sounds like we didn’t have any idea between us, but we became much more prolific after it.”

/ David Gilmour - Mojo Magazine - October 2001

"I wouldn't dream of performing anything that embarrassed me. If somebody said to me now: "Right...here's a million pounds, go out and play 'Atom Heart Mother'", I'd say: "You must be fucking joking...I'm not playing that rubbish!". 'Cos then I really would be embarrassed."

/ Roger Waters — interviewed by Richard Skinner - BBC Radio 1 - originally broadcast: Saturday 9 June 1984

Men vem bryr sig om vad dessa män säger?

 

Favoritlåtar

Atom Heart Mother

Fat Old Sun

If

 

Tracklist

Side A

1. "Atom Heart Mother"  23:44

Side B

1. "If"  4:31

2. "Summer '68"  5:29

4. "Fat Old Sun"  5:22

5. "Alan's Psychedelic Breakfast"  13:00

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar