söndag 30 januari 2011

Jerry Harrison – “Casual Gods” (1987)

jerry_harrison

Som ett fan av gruppen Talking Heads så föll det sig naturligt att även köpa en platta med Jerry Harrison, mest känd som keyboardist/gitarrist i nämnda grupp. Speciellt som man hittar plattan för en billig penning (har för mig att det var runt 20 kr.) i någon skivbörs. Jag var troligen runt 18 år gammal när jag köpte denna LP, tyvärr hade jag då den tveksamma egenskapen att jag hade svårt att riktigt uppskatta musik jag hittade så billigt. På något sätt kändes musiken alltid just – billig. Skivor jag betalade fullpris för lät alltid bättre. Troligtvis går denna psykologi att applicera på mer än enbart skivor vilket de kommersiella krafterna säkerligen utnyttjar för att maximera sina vinster. Med andra ord har jag under åren alltid tyckt denna platta varit riktigt bra men på grund av ovan nämnda anledning har jag ändå sorterat in den i B-laget. Dumt? Javisst!

Jerry Harrison spelade innan Talking Heads-tiden i gruppen Modern Lovers, efter åren i Talking Heads fortsatte han mestadels med att producera andra, t.ex. Crash Test Dummies, Live, No Doubt m.fl. Han har gjort tre egna album varav Casual Gods är det andra, samtliga skapades under tiden han spelade med Talking Heads.

När jag idag lyssnar på plattan upplever jag den som en platta med en del höga toppar bestående av riktigt bra låtar. Jerry lyckas skapa en ganska suggestiv stämning ibland, albumets sista låt Bobby är ett bra exempel på detta. Men så finns det, om inte djupa dalar, så i alla fall platta platåer på albumet också. Dessa utgörs av en del ganska intetsägande kompositioner. En del av låtarna kan också lida lite av ett typiskt 80-tals sound - någonstans hörs en trummaskin, vissa synthar känns utdaterade - men på det stora hela är det ändå ett fullt godkänt sound, inspelningen låter förvånansvärt fräsch. Omslaget är också fascinerande och kan studeras närmare.

Jerry har producerat plattan och spelar gitarr, keyboards och sjunger. Musiken påminner en del om vissa av Talking Heads alster även om det inte på något sätt är en kopia. Under mina yngre år var Let it come down alltid min favoritlåt, detta tack vare den mäktiga refrängen som öppnade en port till ett högre tillstånd. Under en lång tid var faktiskt denna refräng min favorit gällande refränger överhuvudtaget, en uppfattning som består. Den hamnar i alla fall i topp 5.

Åren har gått och den emotionella/psykologiska kopplingen till prislappen har försvunnit. Nu kan jag spela skivan och faktiskt fullt ut kunna uppskatta det jag hör. Det låter inte billigt längre.

Favoritlåtar

Man With a Gun

Let It Come Down

Are You Running?

 

Tracklist

Side A

1. Rev It Up 4:11

2. Song Of Angels 3:37

3. Man With A Gun 4:40

4. Let It Come Down 4:54

5. Cherokee Chief 4:44

Side B

1. Perfect Lie 4:30

2. Are You Running? 3:56

3. A.K.A. Love 4:25

4. We're Always Talking 4:55

5. Bobby 4:05

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar