onsdag 4 maj 2011

Prince – “Controversy” (1981)

Prince_-_Controversy

“People call me rude / I wish we all were nude / I wish there was no black and white / I wish there were no rules”

Vissa skivor i folks samlingar har införskaffats för en eller två låtar, eventuellt hittar man också andra sköna låtar som ett extra plus. Andra skivor har man köpt för man tror dom skall vara bra men hittar kanske bara en låt man gillar och låter den gå runt runt. Om jag inte missminner mig fick jag denna platta av min bror, var han hade fått den ifrån vet jag inte. Jag var någonstans i första hälften av tonåren och ända sedan den dagen jag fick den har jag förknippat den med en enda låt – titellåten Controversy.

Ja, denna koppling har varit så hård att när jag nu lyssnar på plattan är det nästan som om att höra den första gången. Låten Controversy tyckte jag var riktigt skön medan de andra, vid den första genomlyssningen, var tämligen tråkiga och ointressanta. Därför spelade jag aldrig dessa igen utan lät låten Controversy börja och avsluta denna LP. Det gick bra att behandla plattor man inte köpt för egna pengar på detta sätt, hade jag betalat själv hade jag troligen tvingat mig att lyssna på övriga låtar också. Jag har också en misstanke om att min bror inte heller betalade för denna platta, vilket gjorde detta ännu lättare. Det skall också tilläggas att den, efter något år i min ägo, fick ett antal droppar aceton på B-sidan vilket gjorde den sidan mer eller mindre olyssningsbar. Så kan det gå. Jag kan nu lyssna på den sidan tack var Internet och sajten Grooveshark.

Controversy var Princes fjärde platta och den dittills mest politiska. Det låter ganska typiskt Prince - många delar synth, några delar funkiga basslines, några nypor falsettsång här och där, någon kärleksdrypande ballad samt en hel del sexuella anspelningar (vad sägs om Jack U Off?). När jag lyssnar på den idag känns den fortfarande ganska intetsägande. Princes kärleksballader har aldrig varit min favoritgenre och jag har alltid varit kluven till hans relativt torra funkiga sound med mycket synth. På många av hans plattor, inklusive denna, är det mycket man kan lägga åt sidan, men här och där gömmer sig något guldkorn. Vid genomlyssnandet inför detta inlägg insåg jag att det faktiskt var en låt till jag ibland lyssnade på, Annie Christian. Den hade turligt nog klarat sig från acetonattacken och precis som i mina yngre år tycker jag fortfarande den är relativt skön.

Prince gav sig ut på en turné i samband med släppet av Controversy, bland annat öppnade han ett antal konserter i USA för Rolling Stones. En kombination som, i alla fall i min värld, tycks lite märklig.

Förutom de nämnda undantagen är jag inte speciellt förtjust i denna platta så med största sannolikhet kommer den fortsätta att föra en undanskymd tillvaro i skivbacken.

Favoritlåtar

Controversy

Annie Christian

 

Tracklist

Side A

1 Controversy 7:14

2 Sexuality 4:20

3 Do Me, Baby 7:47

 

Side B

1 Private Joy 4:25

2 Ronnie, Talk To Russia 1:48

3 Let's Work 3:57

4 Annie Christian 4:21

5 Jack U Off 3:12

 

Prince och Youtube verkar vara en kombination som i dagsläget inte funkar (det är förstås artisten som inte har lust att hans låtar kan provlyssnas gratis). Därav inga smakprov. Gnidigt, minst sagt, och dålig PR i dagens moderna mediesamhälle. Detta från en artist som troligen har mer pengar än han någonsin kommer att kunna göra av med (som om Youtubeklipp skulle få någon att förlora inkomster).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar