tisdag 17 maj 2011

Talking Heads – “Fear of Music” (1979)

Talking_Heads-Fear_Of_Music_b

Jag hörde då och då Talking Heads platta Speaking in Tounges spelas på stereon i mitt föräldrahem, det var min äldre bror som ägde denna och det var en platta jag gillade. Om det var en person bakom namnet Talking Heads eller ett tiomannaband visste jag intet. I min tidiga självcentrerade tonår trodde jag att eftersom den plattan var den enda JAG hade hört, så var det den enda platta Talking Heads hade gjort. Detta var på något vis så självklart att jag inte ens reflekterade över det. Döm då om min förvåning när jag som 14-åring besökte skivaffären Tropez Records i Uppsala och hittade en kolsvart platta med nämnda band som hette Fear of Music. Min värld ruskades om då jag fick en livsförändrande insikt i att Talking Heads, och därmed troligen många fler band, hade en historia! Det var något av en chock och en ny värld, eller många nya världar, öppnade sig. Plånboken tvingades också öppna sig.

Som man ofta gjorde på den tiden provlyssnade jag skivan i affären och jag tyckte den var fantastisk. Speciellt det andra spåret Mind trollband mig och jag kände spontant att det var en av de bästa låtar jag någonsin hade hört. Väl hemma från affären och visade stolt upp min platta för brorsan. Jag minns hur han låg på vardagsrumsgolvet och lyssnade igenom skivan i hörlurar. När genomlyssnandet var klart gav han plattan godkänt och nämnde att han speciellt hade gillat låten Memories can’t wait. Det kändes bra att brorsan, han som introducerat TH i mitt liv, också gillade plattan.

Fear of Music var Talking Heads tredje platta och Brian Eno var återigen producent. Grunden för plattan spelade bandet in tillsammans med Eno under två dagar i trummisen Chris Frantzs och basisten Tina Weymouths loft i New York. Omslaget har keyboardisten/gitarristen Jerry Harrison designat, det är även han som kom på skivtiteln. De flesta låtar skapades genom att bandet jammade tillsammans, dock har sångaren/gitarristen David Byrne fått den mesta av äran när det gäller låtskrivandet. Byrne har skrivit texterna förutom till öppningslåten I Zimbra. När plattan släpptes mottogs den generellt positivt av folk och kritiker.

Personligen tycker jag detta är en mycket bra platta, en av Talking Heads bästa, om inte den bästa. Precis som skivans omslag är soundet relativt mörkt, det är inte en deprimerande platta men jag kan inte heller kalla den upplyftande. Det finns ett fåtal plattor där alla låtar är bra och Fear of Music är en av dom. Nästan. Alla låtar håller väldigt hög kvalitet men skall jag dela upp det i kontrollerad förtjusning och villkorslös kärlek så har låtarna I Zimbra, Paper samt Cities alltid tillhört B-laget. Animals är den enda låt jag haft lite svårt för (förutom det sista partiet som är roligt). Övriga låtar är guldkorn. Den eventuellt mest kända för den svenska publiken är kanske Heaven tack vare Tomas DiLevas cover. Det är nog också den mesta “normala” låten på plattan och troligen den enda som skulle kunna funka i repertoaren hos ett coverband spelades på en 50-årsfest. Life During Wartime är hos många en favoritlåt och en av TH:s mer kända låtar.

Under åren har Fear of Music fått en en lång rad topplaceringar angående 1979 års bästa platta, bästa plattan någonsin, bästa plattan de senaste 20 åren, bästa plattan från 70-talet etc. (Hur många listor kan man skapa egentligen?).

Favoritlåtar

Mind

Memories Can’t Wait

Air

Electric Guitar

Drugs

 

Tracklist

Side A

1. I Zimbra 3:09

2. Mind 4:13

3. Paper 2:39

4. Cities 4:10

5. Life During Wartime 3:41

6. Memories Can't Wait" 3:30

Side B

1. Air 3:34

2. Heaven 4:01

3. Animals 3:30

4. Electric Guitar 3:03

5. Drugs 5:10

 

Memories can’t wait

 

Air

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar