onsdag 18 januari 2012

Julian Lennon - "The Secret Value of Daydreaming" (1986)


Det kan inte vara helt lätt att heta Julian Lennon. Å ena sidan har man en fot inne i musikindustrin enbart tack vare ens efternamn, å andra sidan kommer människor alltid att förknippa en med ens far. Och vem kan leva upp till en sådan legend?

I alla fall inte Julian på den här plattan. Jag måste säga det direkt, jag tycker denna skiva är riktigt dålig. Den har allt negativt jag förknippar med musik från det mörka 80-talet. Soundet är ett typexempel från detta årtionde, den där polerade, tråkiga, lätta produktionen där absolut ingenting sticker ut. Där allt är inslaget i... i... ja, jag vet inte... 80-tal?

Förutom den tråkiga 80-talsproduktionen är låtarna dåliga. Egentligen finns det inte en enda som får godkänt, enligt min smak. Med en annan produktion kanske sista låten Want Your Body skulle kunna komma upp i ett G. Dessutom är låtarna för långa, det känns alltför ofta att producenten dragit ut på dom så långt som möjligt bara för att fylla ut plattan. Musiken kan enklast beskrivas som typisk kommersiell 80-talspop.


Min kritik kommer absolut inte för att jag jämför Julian med sin far. Det behövs inte. Men om jag trots det jämför med mitt förra inlägg som jag definierade som offentlig terapi är detta en uppvisning i total ytlighet.

Julian må vara förlåten. Han vara bara 23 år gammal när han gjorde detta album och enligt vad jag tagit del av hastades albumet till viss del fram efter hans framgångsrika debutalbum något år tidigare. Tydligen hade han inte heller levt det mest hälsosamma liv efter debutalbumets framgångar vilket eventuellt påverkade låtskrivandet.

Jag gillar inte att såga plattor men kan inte göra annat i detta fall. Jag köpte skivan i min tonår enbart på grund av nyfikenhet angående hur John Lennons son skulle låta. Jag spelade skivan en gång, sedan fick den ligga. Nästan 25 år senare spelade jag den igen inför detta blogginlägg och jag kommer med all säkerhet aldrig att spela den igen.


Tracklist


Side A
1. Stick Around 4:04
2. You get What You Want 4:04
3. Let Me Tell You 4:17
4. I've Seen Your Face 3:28
5. Coward Till the End? 6:12

Side B
1. This Is My Day 3:55
2. You Don't Have To Tell Me 4:56
3. Everyday 3:51
4. Always Think Twice 3:58
5. Want Your Body 3:26


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar