fredag 28 september 2012

Freedom Road (1970)


Låt oss vara ärliga, vissa plattor klarar man sig ganska bra utan. Freedom Road är, i alla fall i undertecknads universum, en av dessa. Den här plattan är ett eko från min barndom, den tillhörde mina föräldrars samling och jag stötte ofta på den när jag bläddrade igenom deras plattor som barn, i jakt på något spännande att lyssna på. Men jag lade aldrig denna skiva på tallriken. Ingen av mina föräldrar spelade den heller. Inte heller min bror. Men den fanns där. Jag var väl bekant med omslaget. De tre svarta männen, den lite flummiga titeln, den halvpsykedeliska designen. Det hade kunnat vara något, men det var något med den som aldrig gjorde mig tillräckligt nyfiken.

Den fick fortsätta att vara ett enigma till den dag jag räddade ett antal plattor från mina föräldrars vind för en tid sedan, då tänkte jag att äntligen var det dags att undersöka vad som egentligen fanns på den.


Rediffusion är ett bolag vars slogan var "The best budget records in the world". Jag vet inte, av någon anledning är väl inte det en slogan jag hade tyckt var den ultimata för ett skivbolag. Å andra sidan är jag ingen businessman. Å andra sidan skapades bolaget 1968 och gick i graven 1982.
Tydligen var Rediffusion ursprungligen ett företag som distribuerade radio och TV i England och skapades 1928. Det avknoppades en rad olika bolag vilket skivbolaget var ett.

Innehållet på plattan är covers. Vem eller vilka artisterna är som sjunger vet jag inte. Generellt när det gäller covers är det sällan de är bättre än originalet, personligen kan jag bara komma på en handfull. Och samma regel gäller på Freedom Road, även om låtarna i sin ursprungliga form oftast är ganska sköna, för urvalet är ganska OK, så är versionerna på den här plattan alldeles för smöriga. Den allra första association jag fick, efter några sekunder av första låten, var Paul McCartney på sitt allra smörigaste humör. Inte någon favorit hos mig. Soundet är detsamma på de allra flesta låtarna, smörigt, tillrättalagt utan ens en gnutta kreativitet eller utmaning. Sådant man hör i en hiss eller i bakgrunden i klädaffären som inte har en tanke på att ligga i framkanten av modeutvecklingen. Tack vare att det i grund och botten ändå är ganska bra låtar går det ändå att lyssna på plattan, och ett par, tre låtar är faktiskt helt OK. Men jag ser ingen anledning att införskaffa denna platta, det är bättre att i så fall lyssna på originalversionerna.


Omslaget är kanske den största behållningen med plattan.

Andra plattor utgivna av Rediffusion:
Flower Of Love
Songs Of The Islands
Bill McGuffie And Some Brass
Steve Benbow Sings Irish Songs


Tracklist

Side A
1. He Ain't Heavy He's My Brother 4:10
2. And The Sun Will Shine 3:43
3. Put A Little Love In Your Heart 2:06
4. Melting Pot 3:27
5. Onion Song 2:50
6. Walk A Mile In My Shoes 3:41

Side B
1. United We Stand 3:46
2. Everybody Get Together 3:30
3. Young Gifted And Black 3:12
4. Good Morning Freedom 2:46
5. Abraham, Martin & John 4:15
6. Love Of the Common People 2:25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar