söndag 16 september 2012

Storm Corrosion (2012)


Födelsedagar har en tendens att innebära emottagandet av presenter, vilket är trevligt. Extra trevligt blir det när dessa är i form av vinylplattor. Sommaren som precis passerat innehöll min 40:e födelsedag och en musikintresserad vän till mig låg bakom denna platta, en man med god koll på musik och dessutom en beundrare av både Opeth och Steven Wilson / Porcupine Tree. För denna självbetitlade skiva är just ett samarbete mellan sångaren i (metal)prog-bandet Opeth, Mikael Åkerfeldt, och sångaren i Porcupine Tree, Steven Wilson.


Jag är ingen expert på varken Opeth eller Procupine Tree, men min bild av musiken dessa band skapar är att den är relativt fartfylld. Detta kan ju leda till förväntningar att Storm Corrosion är en ganska ösig platta. Det är den inte. Här bjuds lyssnaren på stämningsfulla och vackra toner som lutar år ambienthållet. Vinylskivan är en dubbel sådan, där varje sida klockar in på ungefär 10 minuter, förutom sida 3 som är cirka 15 minuter lång. Den snurrar dock på 33 varv, kanske är det för ljudkvalitetens skull skivan är gjord på detta lite udda sätt, jag tycker mig ha hört talas om att det låter bättre om spåren inte ligger för tätt.

Mikael och Steven har känt varandra sedan början av 00-talet och Steven har producerat tre av Opeths plattor. Mikael har dessutom gästspelat på någon av Porcupine Trees skivor och utöver detta har de båda banden också turnerat tillsammans. Ingen var därför förvånad när paret tillkännagav att de skulle skapa musik tillsammans. Inget är dock sagt om någon eventuell fortsättning på detta projekt.


Steven Wilson säger: We ran in the opposite direction of the idea of a prog metal supergroup that people had been talking about and expecting from us. It was a chance to delve into more experimental ideas.

För detta är verkligen en lugn och atmosfärisk skiva. Öppningsspåret Drag Ropes ger i alla fall mig lite Gentle Giant vibbar tack vare sångens upplägg, plattan fortsätter sedan lugnt och stillsamt till det drömskt vackra slutspåret med det svenskklingande namnet Ljudet Innan. Den vackra drömmen störs dock lite av att harmonierna i denna sista låt pendlar mellan det vackra och disharmoniska, förstås ett medvetet grepp av våra vänner. Alla låtar utom en på skivan är med sång.
Från första början var det tänkt att Mike Portnoy (tidigare Dream Theatre) skulle trumma på plattan, men Mikael och Steven insåg att musiken de skapade inte hade utrymme för trummor. I slutändan tillfrågades ändå Porcupine Trees trummis Gavin Harrison att bidra med slagverk, ett bidrag som dock ligger i bakgrunden och inte tar stor plats. Enligt min vän som gav mig plattan och också bidrog med denna information, så tog Mike Portnoy inte illa upp.

Detta är troligen ingen skiva för förfesten eller uppladdningen inför fotbollsmatchen. Däremot kan den passa klockan tre på natten, när du kommit hem efter en tempofylld natt ute, med intensivt umgänge och hög musik och har ett behov av att pusta ut. Varva ned och slappna av. Filosofera över natten som passerat. I din ensamhet. För det är ju alltid ensam man kommer hem.


Jag gillar omslaget, ett riktigt konstverk. Det är en målning av Hans Arnold, den schweizisk-svenske konstnären som bland mycket annat gjort en hel del bokomslag till böcker jag känner igen från min barn- och ungdom. Denna målning gjorde han 1969.

Så, inte helt lätt att beskriva musiken på plattan, med risk för upprepning så kommer ord som vacker, drömsk, ambient, lugn, atmosfärisk och mörk till mig när jag skall försöka mig på en sammanfattning. Den får mig att tänka på David Sylvian och hans mer atmosfäriska kreationer och varför inte Shearwater och deras lite lugnare, mörka låtar. Ändock är Storm Corrosion inte likt mycket annat i dagens musikaliska landskap. En skön platta i alla fall som jag varmt kan rekommendera. Vi behöver mer lugn i vår värld. Det är en nykomling i min skivsamling, konstigt vore det väl annars eftersom den släpptes i år, men en platta som säkerligen kommer att få en del speltid under åren framöver.

(Ett annat tydligt tema bland presenterna på min 40-årsfest var öl i diverse former, baserat på mitt pågående ölbryggarprojekt, men det är tema för en annan blogg.)

Tracklist

Side A
1. Drag Ropes 9:52

Side B
1. Storm Corrosion 10:09

Side C
1. Hag 6:28
2. Happy 4:53
3. Lock Howl 6:09

Side D
1. Ljudet Innan 10:20



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar