söndag 18 januari 2015

Alt J - "An Awesome Wave" (2012)


Dags att lämna mitt senaste tema med lättklädda damer och tveksam musik. Dagens tema är en riktigt skön platta som för tillfället spelas mycket här hemma, en ny favorit i samlingen. Alt J är ett brittiskt band och An Awesome Wave var deras debutplatta.

Jag fick bandet rekommenderat av en granne som också stack till mig skivan (på CD) för några veckors lån. Upplevelsen var så positiv att jag såg till att få LP:n i julklapp i år. Alt J beskrivs som ett indierockband, alt. alternative band. Så är det säkert, jag vet inte riktigt hur man ska låta för att få en sådan etikett. Men i vilket fall är det musik med en liten knorr. Inte minst för att Joe Newman har en lite udda sångröst.


Jag hör jag en hel del progressiva influenser på plattan, t.ex. a capellan som följer på introt. Det är som att höra Gentle Giant på 2010-talet. Just den a cappellan gillar jag starkt trots att allmusic.com skriver ned den. Ibland beskrivs musiken som art rock, men för mig är den genren ofta lite "svårare" än Alt J. Även om det är annorlunda låtar på plattan, så är de långt ifrån svåra. Tvärtom upplever jag skivan som väldigt välkomnande, ljus och vänlig. Alt J verkar vara en samling sköna och avslappnade snubbar, inte svåra, svartsynta och djuplodande suicidkandidater. När man träder in i An Awesome Wave, träder man in en i en skönt drömsk men oftast uptempo värld.

Alt J har lyckats med konststycket att skapa en skiva som är bra och intressant rakt igenom, och det är lätt att sitta och lyssna på den utan att bli uttråkad. Om Kate Bush hade varit man, och medlem i ett rockband, tror jag att det skulle kunna låta så här.


Kan nämnas att bandets trummis Thom Green har en 80%-ig hörselnedsättning på grund av en genetisk sjukdom han lider av. Han riskerar att när som helst bli döv, läste jag i en intervju med honom. Och om någon undrar vad omslaget föreställer är det Gangesdeltat.

Jag rekommenderar plattan, både till de som helst lyssnar på radioskvalet och till de som hävdar att de är musikaliska konnässörer av högre rang. An Awesome Wave är en skiva jag tror alla kan uppskatta.


Tracklist

Side A
1. Intro
2. Interlude
3. Tesselate
4. Breezeblocks
5. Interlude
6. Something Good
7. Dissolve Me

Side B
1. Matilda
2. MS
3. Fitzpleasure
4. Interlude
5. Bloodflood
6. Taro



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar