tisdag 6 januari 2015

Exitos Del Verano ("Summer Hits") (1976)


I morse var det -17 C. I natt skall det bli -32. Januarimörker. Vi behöver pigga upp oss med sol, stränder och lättklädda flickor. Kanske blir livet lite lättare då. Eller inte. Ser man till mitt förra inlägg kan en ny trend börja skönjas. LP-omslag som porrtidningssubstitut. Kanske skulle man ha en blogg enbart tillägnad dylika omslag? Skulle med all säkerhet öka antalet läsare.

Den här hittade jag i en second hand butik i Uppsala och jag köpte den enbart för jag tyckte omslaget kändes tämligen bisarrt. Priset var runt 15 kr vilket förstås underlättade ett inköp. Öppnar man det utvikbara omslaget finner man på insidan ett antal semesterbilder från Spanien med information om var de är tagna, mestadels Baleares och Costa Brava. Det gjorde att jag fick för mig att det var någon sorts reklam-LP för Spanien, kanske utgiven av den spanska turistmyndigheten. Därför kändes tilltaget att placera ett par ytterst lättklädda flickor på omslaget märkligt. Men den är utgiven 1976 och jag tänkte att det kanske var helt i sin ordning och politiskt korrekt att myndigheter på den tiden gjorde så.


Nu tror jag inte längre det är den spanska turistmyndigheten som gett ut plattan, utan de utmanande flickorna är placerade där för att locka köpare. Vilket uppenbarligen funkade på mig. Varför det är foton från spanska turistorter på insidan vet jag inte, kanske sponsrade myndigheterna. Exitos Del Verano verkar vara en serie skivor med covers på hits, ett flertal med omslag i samma stuk som dagens. Varför ändra ett vinnande koncept?

Musiken? Ja, det är ett antal covers, sommarhits om man ska tro omslaget, där Sverige representeras av ABBA med låten Fernando. Det mesta går att lägga i papperskorgen men några sköna spår hittar man. Fly Robin Fly av den tyska gruppen Silver Convention är cool och groovig 70-talsdisco (låg etta på ett antal listor 1975). Och så gillar jag den smäktande Tornero av den italienska gruppen I Santo California från 1974. B-sidan öppningsspår La Ramona är också skön, kanske inte bra, men rolig. Jag känner inte till den låten, och det är svårt att hitta information om den på nätet. Det enda jag lyckas få fram är att en komiker vid namn Fernando Esteso hade en hit med en låt vid det namnet, så kanske är det den.


Som sagt, det är covers, vilka generellt inte låter lika bra som originalen. Så också på denna platta. Därför ser jag ingen anledning till att köpa den här skivan för musikens skull, bättre att införskaffa originallåtarna. Enda anledningen att köpa plattan skulle vara för omslaget, antar jag. Men personligen hävdar jag bestämt att jag uppskattar plattan för låtarna, precis som jag gillar artiklarna i Playboy.

Döm om min förvåning när jag noterade att den sålts på ebay för dryga 300 kr. Vilket får mig att pusta ut då jag också kan hävda att den är en ekonomiskt investering, som uppenbarligen har betalat sig riktigt bra.

Youtubelänkarna nedan är till originallåtarna, jag hittade inte denna skivas coverversioner.


Tracklist

Side A
1. Bye, Bye Fraulein 4:04
2. Fly Robin Fly 5:32
3. Volare 2:49
4. Echame A Mi La Culpa 3:35
5. Save Your Kisses For Me 3:54
6. Quiero 2:50

Side B
1. La Romana 3:36
2. Viva America 3:55
3. Tornero 4:09
4. Paloma Blanca 3:16
5. Fernando 4:12
6. Abrazame 3:45



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar