onsdag 7 januari 2015

Playboy Record Artists (1977)


Låt mig direkt säga att detta är skräp. Visst, det är en smaksak vilken musik man gillar, och kanske någon blir upprörd när jag kallar denna skiva skräp. Men jag gör det igen. Det är skräp.

Så varför har jag den då i min samling? Gissa en gång. Rätt. En skiva från bolaget Playboy Records tyckte jag helt enkelt skulle vara cool att äga. Speciellt då den har Playboykaninen i O:et. Och eftersom jag tyckte Playboy Records var häftigt, så hade jag en förhoppning om att musiken skulle vara lika tuff. Men jag hade fel. Att skivan också kostade runt 15 kr. underlättade förstås inköpet (som vanligt).


Playboy Records var såklart var kopplat till Hugh Hefners imperium, men långt ifrån lika framgångsrikt som hans övriga produkter. Artisterna de hade på bolaget var inte speciellt populära, musiken de fokuserade på - softa rockballader och country - gick inte hem. Och precis som skrivs på denna blogg så förväntar man sig kanske något mer utmanande från något som Playboy ligger bakom. Men icke, istället blev väl många skivköpare, precis som mig, ganska besvikna på innehållet. Det mest utmanande med den här LPn är att orka lyssna på den rakt igenom.


Musiken på plattan är just softa rockballader och country. Ingen av dessa genres är någon favorit hos mig, och jag hittar faktiskt inte en enda bra låt på skivan (OK, låten Runaway är väl lyssningsbar. ursprungligen sjungen av Del Shannon 1961). Artisterna är mig också helt obekanta - Barbi Benton, Mickey Gilley, Charlie Kulis osv. Och att samma namn dyker upp på så många låtar på plattan visar väl att bredden av artister troligen inte var så stor. Men fortfarande tycker jag det är lite småroligt med en skiva från Playboy Records, så jag behåller den nog. Den är för övrigt endast utgiven i Sverige. Playboy Records existerar inte längre, någon förvånad?


Tracklist

Side A
1. Barbi Brenton - Ain't That Just The Way (That Life Goes Down) 2:55
2. Mickey Gilley - Bring It Home To Me 2:20
3. Current - Classica's Love Song (Part I) 3:06
4. Wynn Stewart - Lonely Rain 2:45
5. Hamilton, Joe Frank & Dennison -Don't Fight The Hands (That Need You) 3:05
6. Mickey Gilley & Barbi Benton - Let's Sing A Song Together 2:08

Side B
1. Mickey Gilley & Barbi Benton - Roll You Like A Wheel 2:09
2. Barbi Benton - The Teddy Bear Song 2:54
3. Hamilton, Joe Frank & Dennison - Now That I've Got You 3:38
4. Charlie Kulis - Runaway 2:48
5. Mickey Gilley - Honky Tonk Wine 2:30
6. Debbie Campbell - Please Tell Him That I Said Hello 3:11



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar