fredag 23 september 2016

Ray LaMontagne - "Ouroboros" (2016)

Herr LaMontagne är en ny bekantskap i mitt liv. Jag upptäckte honom en vårdag när jag lyssnade på den enda internetradiostation jag ibland använder mig av, Radio Paradise. Jag behövde liva upp mig lite på jobbet.

Ouroboros är en riktigt skön platta, flummig utan att bli för mycket. Det är som en blandning av Spiritualized, Pink Floyd och Beck. En av dessa plattor man ibland stöter på som inte har några svaga spår. Producerad av ingen mindre än Jim James från My Morning Jacket, som också medverkar med lite sång och instrumentspelande. Sammanlagt åtta låtar, men som på själva skivan beskrivs som Part One och Part Two. Och det är precis så det är också, två sammanhängande sidor som skapar en helhetsupplevelse. Jag har också den föregående skivan Supernova, också det en skön platta, men jag tycker Ouroboros är strået vassare.

Så det är väl inte så mycket mer att säga, skaffa plattan, andas in och njut. Modern psykedelia när den är som bäst. LaMontagne avslutar hela skivan med sångraderna 'You never gonna hear this song on the radio'. Jag hoppas ju han har fel.




Tracklist

Part One
1. Homecoming 8:28
2, Hey, No Pressure 6:34
3. The Changing Man 4:13
4. While It Still Beats 4:10

Part Two
1. In My Own Way 6:36
2. Another Day 3:05
3. A Murmuration of Starlings 2:33
4. Wouldn't It Make a Lovely Photograph 3:58




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar