måndag 13 september 2010

Kate Bush - "The kick inside" (1978)


Varför inte låta Kate Bush första platta bli temat för denna sidas första inlägg? Jag upptäckte Kate Bush året 1989 när hennes platta The Sensual World kommit ut, så snabbt som möjligt införskaffade jag hennes övriga plattor så denna köpte jag alltså när jag var runt 18 år gammal.

The Kick Inside gjorde Kate när hon endast var 19 år gammal, vilket är imponerande med tanke på låtarnas kvalitet. Kates första låt på hennes första platta inleds med 20 sekunder valsång, hon rider med andra ord in i musikbranschen på havens gigantiska däggdjur. Jag vet inte vad det säger om Kate eller hennes fortsatta karriär, men bra blev det i alla fall. Denna låt Moving är en fantastiskt fin start på hennes karriär och tillhör en av mina favoritlåtar med Kate. Första gången jag hörde den blev jag oerhört lycklig eftersom jag insåg att jag köpt en riktigt bra platta, på den tiden var ett skivinköp en stor sak, speciellt som privatekomomin som 18-åring inte tillät allt för många utsvävningar.

Den stora hiten från detta album, och en av Kates största hitar överhuvudtaget, är Wuthering Heights. Denna låt kan än idag höras på radio och är första sidans sista låt. Personligen gillar jag denna låt med en refräng åt det mer bombastiska hållet. Jag tror hon några år senare spelade in den på nytt med nytt röstspår. Låten gick in på Englandslistans förstaplats. Kate vara bara 13 år gammal när hon skrev denna låt och jag måste tyvärr erkänna att det kan få mig att fundera över om jag borde gilla den. Kan jag som 38-åring tycka om musik och text som en 13-åring har skrivit? Men det är bara att erkänna att jag uppenbarligen kan det.

B-sidan inleds med den rockigare James and the cold gun. Denna låt har aldrig varit en av mina favoriter men var den låt som EMI ville skulle vara plattans singel. Det var nog tur att Kate var så pass viljestark att hon fick sin vilja igenom med Wuthering Heights istället.
Min favoritlåt på B-sidan är Them Heavy People som tydligen bär en del inspiration från lärorna av Gurdjieff.

Plattan innehåller även en del andra bra spår, många av dom måste nog kallas ballader. Samtidigt finns en del spår som jag upplever som relativt trista, t.ex. Man with the child in his eyes eller L'amour looks something like you.

Många av oss känner till att David Gilmour gav Kate en hjälpande hand i början av hennes karriär och han medverkar också på denna skiva (gitarrsolot i Wuthering Heights). Producent på plattan är David Gilmours vän Andrew Powell.

Favoritspår
Moving
Wuthering Heights
Them Heavy People

Tracklist:
Side A

1."Moving" – 3:01
2."The Saxophone Song" – 3:51
3."Strange Phenomena" – 2:57
4."Kite" – 2:56
5."The Man with the Child in His Eyes" – 2:39
6."Wuthering Heights" – 4:28

Side B

1."James and the Cold Gun" – 3:34
2."Feel It" – 3:02
3."Oh to Be in Love" – 3:18
4."L'Amour Looks Something Like You" – 2:27
5."Them Heavy People" – 3:04
6."Room for the Life" – 4:03
7."The Kick Inside" – 3:30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar