måndag 27 september 2010

Prince - “Around The World In A Day” (1985)

prince

Knarkar Prince? Med tanke på hans allmänt spirituella inställning till tillvaron och vegetariska mathållning, troligen inte. Men den här plattan fick mig som ung tonåring för en tid vara övertygad om motsatsen. Låtar som titellåten och Paisley Park var så pass psykedeliska att det måste betyda drogintag. Det gjorde plattan ännu intressantare.

Som så många av mina andra tidiga musikinfluenser var det min äldre bror som introducerade mig till Prince. 1984-85 bodde han som utbytesstudent i USA och skickade som julklapp en kassett med en artist som kallade sig Prince och hans senaste skapelse Purple Rain. Det var tämligen sköna tongångar i en 12-årings öron, så när Around The World… kom ut införskaffades även den. Jag minns inte om jag köpte den själv eller fick den i present, troligen det senare eftersom jag som 13-14 åring inte hade så mycket pengar att röra mig med.

Prince lät plattan vara ute på marknaden en månad innan han släppte någon singel från den, detta då han ville att publiken skulle höra skivan i sin helhet snarare än enstaka låtar. Dessutom släpptes den mer eller mindre utan någon som helst marknadsföring. Trots detta blev den en storsäljare.

Personligen tycker jag den håller när jag lyssnar på den idag. Öppningslåten tillika titellåten börjar med en flöjt som vibrerande ljuder i kanske 20 sekunder innan Prince inleder med “Open your heart / Open your mind / A train is leaving all day / A wonderful trip through our time / And laughter is all you pay”. Inte konstigt att jag misstänkte att mannen använde sig av sinnesutvidgande substanser. Låten därefter är den tidigare nämnda Paisley Park som tar oss ännu djupare in i den psykedeliska djungeln, denna låt var och är fortfarande min favorit. Titta gärna på den sköna videon längst ned i detta inlägg (originalvideo). Tune in, Turn on! En annan låt läsaren eventuellt känner till är hiten Rasberry Beret, en ganska svängig poplåt med skön refräng.

Allt är dock inte bra på denna platta. Jag har alltid varit kluven till Prince då jag ibland haft svårt för hans lite torra sound som går igen i många låtar med mycket trummor och bas, ofta ganska funkiga låtar. Dessutom återkommer alltid hans lite smäktande kärleksballader som jag också tycker är ganska tråkiga. Funken dyker upp i låtar som America och Tambourine medan The Ladder och Condition of the Heart tillhör balladerna. Ingen av dessa låtar faller mig i smaken.

Trots detta tycker jag detta är en av Prince bästa plattor och den får klart godkänt av mig. Nämnas bör också att Prince själv spelar nästan alla instrument på skivan (förutom en del trummor, blås och stråkar).

Så här skrev en recensent vid tiden det begav sig (NY Times, 1985):

It is ambitious, complex and stylistically diverse but at the same time a unified whole - a ''concept album'' in the tradition of such 60's classics as the Beatles' ''Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band.''

“''Around the World in a Day'' may or may not endure as a rock classic; that remains to be seen. But there can be no doubt that Prince has invested a great deal of creative and emotional energy in it. Overall, whether one approaches it as a concept album or simply a collection of superb pop songs, it is an instrumental and stylistic tour de force, Prince's finest hour - for now.”

 

Favoritlåtar

Around the World in a Day

Paisely Park

Rasberry Beret

 

Tracklist

Side A

  1. "Around the World in a Day" (David Coleman, John L. Nelson, Prince) – 3:28
  2. "Paisley Park" – 4:42
  3. "Condition of the Heart" – 6:48
  4. "Raspberry Beret" – 3:33
  5. "Tamborine" – 2:47

Side B

  1. "America" (Prince and the Revolution) – 3:42
  2. "Pop Life" – 3:43
  3. "The Ladder" (John L. Nelson, Prince) – 5:29
  4. "Temptation" – 8:18

 

1 kommentar:

  1. Detta är också en av Jons favvo-plattor med Prince. Även jag håller den högt, liksom mycket annat med denne artist.

    SvaraRadera