fredag 1 april 2011

Brian Eno – “Music For Films” (1978)

eno

Finns det någon man som med rätta kan bära epitetet Mr. Ambient är det Brian Eno. Han har skapat en räcka skivor innehållande denna form av musik, ljud, konst, atmosfärer eller hur man nu vill definiera det. Han anses vara mannen som myntade uttrycket ambient för “low-volume music designed to modify one's perception of a surrounding environment.”. I praktiken väldigt lugn, stämningsfull musik/ljud med en hel del tystnad som ofta görs sig bäst som bakgrundsljud.

Hans musikaliska karriär startade dock i Roxy Music 1971 där han agerade keyboardist och ansvarade för andra elektroniska apparater som mixerbord och bandspelare. 1973 hoppade han av bandet då han och sångaren Bryan Ferry hade svårt med samarbetet, som skäl anges också att Eno var trött på rockstjärnelivet. Istället påbörjade han en solokarriär som innehöll både många egna plattor men också en hel del produktion för andra artister som t.ex. Talking Heads, U2, James m.fl. Dessutom medverkar han på en mängd skivor med många olika artister, en medverkan som ibland var ett samarbete. Sådana samarbeten har skett med David Bowie, John Cale, Robert Fripp m.fl. Hans karriär är som synes imponerande och Eno räknas som en av de viktigaste personerna inom de senaste decenniernas musik. Och ja, han är mannen som komponerat den 3½ sekunder långa melodin du hörde när du startade Windows 95. Trots det är hans karriär fortfarande pågående.

Music For Films köpte jag under min gymnasietid, jag var bekant med Brian Enos namn eftersom min äldre bror hade någon platta med honom. Dessutom hade jag hört en Eno-platta i skolan på en musiklektion där en lärarvikarie mässade medan det hördes lite pianoplink i bakgrunden (ja, det var samma lärarvikarie som spelade Atom Heart Mother för oss, för läsaren med gott minne). Jag gillade stämningen skivan skapade men var inte säker på dess namn, men jag hade förstått att det var “music for” någonting. Iväg till musikhandeln och vad hittade jag i skivbacken om inte Music For Films. Jag slog såklart till (trots att det var fullpris), åkte hem och hörde att det inte alls var samma skiva som på lektionen. Som tur var, var även denna i samma lugna genre så besvikelsen mildrades ändå betydligt. Jag förstod senare att det var Enos platta Music For Airports vi hade fått höra på lektionen.

Som tonåring hände det faktiskt då och då att jag lyssnade igenom hela plattan i hörlurar även om jag då hade en tendens att bli väldigt sömnig och ärligt talat lite uttråkad. Oftare satte jag på den som ett lugnande bakgrundsljud vid t.ex. läxläsning. Faktum är att många menar att det inte är meningen att man skall koncentrera sig på musiken när det gäller ambient utan den skall istället befinna sig någonstans i bakgrunden. Med andra ord var mitt hörlurslyssnande helt fel väg att gå.

Det är svårt att skriva några slagkraftiga och lättfattliga ord om musiken eftersom den är tämligen formlös och atmosfärisk. Dock kan det sägas att låtarna är relativt korta på Music For Films, mellan en och fyra minuter. Dessutom används en hel del olika instrument, inte bara synth, tapeloopar och/eller piano som tycks vara fallet på några av hans andra mer minimalistiska ambientplattor. På dessa plattor är låtarna också längre, ibland tar en låt upp en hel skiva. På så sätt är Music For Films annorlunda än mycket annat Eno har gjort inom denna genre. Det kan nämnas att musiker som Robert Fripp, John Cale och Phil Collins medverkar på skivan.

En del av musiken på skivan spelades in 1976 och skickades till olika filmregissörer som eventuell filmmusik. När den släpptes 1978 kommenterade Eno de nya låtarna att de hade en "possible use as soundtracks to ‘imaginary’ films". I slutändan har vissa spår från plattan kommit med i några olika filmer;  A Better Tomorrow, (Sparrowfall (1)),  Jubilee (Slow Water), Sebastiane och Breathless (Final Sunset) samt Rock 'n' Roll High School (M386 och Alternative 3).

Idag blir jag alldeles för uttråkad om jag skulle sitta still och verkligen lyssna på ett album som Music For Films. Men skivan fungerar utmärkt som ett medel att skapa en lugn och eftertänksam stämning, varför inte när man städar? Musiken har en tendens att neutralisera all form av stress, med andra ord måste denna sorts musik vara bra för hälsan. Vem vet, en dag kanske du kan få den utskriven på recept.

Allmusic.com avslöjar hemligheten med plattan:

“…and another film student who had tried out some of the cues: "this is the worst music for films ever. These cues don't synch to anything." However, the second filmmaker unintentionally discovered the essence of Music for Films -- the 18 pieces here are little films, stimulating the visual part of one's brain and thus fulfilling their promotional purpose.”

 

Tracklist

Side A

1. M386

2. Aragon

3. From the Same Hill

4. Inland Sea

5. Two Rapid Formations

6. Slow Water

7. Sparrowfall (1)

8. Sparrowfall (2)

9. Sparrowfall (3)

 

Side B

1. Quartz

2. Events in the Dense Fog

3. There Is Nobody

4. A Measured Room

5. Patroling Winte Borders

6. Task Force

7. Alternative 3

8. Strange Light

9. Final Sunset

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar