tisdag 21 juni 2011

Pink Floyd – “Obscured By Clouds” (1972)

Obscured

Låt oss för ovanlighetens skull vara ärliga mot varandra, lägga våra fasader åt sidan och visa oss som dom vi verkligen är - är det någon av 70-talets Pink Floyd-plattor man kan skippa är det denna. Om ett annat band än PF hade gjort denna platta hade den säkert uppskattats av mig och många andra på ett annat sätt, men är man ett band som dagens huvudattraktion så förväntas något bättre. Så omdömet kanske är orättvist men samtidigt en bekräftelse av Pink Floyds storhet.

Obscured By Clouds är ett soundtrack till den franska filmen La Vallée (The Valley på engelska) av regissören Barbet Schroeder. Bandet åkte till Frankrike och spelade in skivan på ungefär två veckor. Filmen handlar om ett antal personer som ger sig in i djungeln på Nya Guinea sökande efter en mytomspunnen plats -  “the valley obscured by clouds”. Även om jag ovan var lite negativ gentemot plattan så är den i alla fall bättre än filmen som jag tyckte var ganska tråkig när jag såg den. Min enda anledning att se den var förstås att PF stod för soundtracket vilket fick mig att tro att filmen skulle vara skön. Men icke.

Låtarna håller rent generellt en lite lägre standard än vad PF:s låtar vanligen gör, dessutom saknar jag den helhet som PF:s plattor ofta utgör. Obscured By Clouds känns mer som ett antal individuella låtar en än hel platta. Jämfört med t.ex. bandets föregående platta Meddle eller den efterföljande Dark Side Of The Moon är det stor skillnad på den punkten. Kanske beror det på att det är just ett soundtrack där musiken främst är skapad för att passa i en film och dess olika scener, det kanske gör det svårare att skapa en helhet.

Det är också få låtar på plattan som griper tag i eller imponerar på mig. Jämfört med det Pink Floyd hade skapat dittills eller skapade åren efteråt, som kunde vara psykedeliskt, bombastiskt, mäktigt, pretentiöst eller väldigt vackert, är låtarna på Obscured By Clouds relativt intetsägande. Vissa av alstren är instrumentala andra är med sång. Vissa är lite småflummiga andra är mer rockiga, men ingen hamnar på min topp 10-lista gällande PF:s bästa låtar.

Alltså, inget måste i skivhyllan men som ett Pink Floyd-fan är det ändå självklart att ha den i sin ägo. Då och då plockar jag fram den och låter den snurra på skivtallriken. Pink Floyd är ändå Pink Floyd.

 

Favoritlåtar

Obscured By Clouds

When You’re In

Burning Bridges

 

Tracklist

Side A

1. "Obscured by Clouds" 3:03

2. "When You're In" 2:30

3. "Burning Bridges" 3:29

4. "The Gold It's in the..." 3:07

5. "Wots...Uh the Deal" 5:08

6. "Mudmen" 4:20

 

Side B

7. "Childhood's End" 4:31

8. "Free Four" 4:15

9. "Stay" 4:05

10. "Absolutely Curtains" 5:52

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar