tisdag 20 mars 2012

Nationalteatern - "Barn av vår tid" (1978)


Thinnertrasan vandrar mellan husen
Thinnertrasan tänder alla ljusen
Thinnertrasan tar mig till ett annat land...

20-årsåldern. De eviga förfesternas tid. Allsång. Alkohol.

Vi slängde i oss varsin dubbeltripp och var påtända så det räckte.

20-årsåldern. Drogromantik. Det desperata begäret efter kvinnor. Den ständiga frustrationen över att ensam vandra hemåt.

Jag hamnade i en park
och levde på att sälja...
Haderadandadoopapa
Får man inte göra, inte bra

20-årsåldern. En illusion av yttre säkerhet, en realitet av inre kaos. Tiden då det var svårt att prata med okända och med kvinnor. Nykter.

Jag skjuter en meter, pavar en öl


Vid denna tid var Nationalteatern en betydande del i soundtracket. De ackompanjerade festerna, drickandet och den droginducerade extasen. Menar du att det fanns politiska budskap i texterna? Att de var samhällskritiska? Detta gick den 20-åriga Markus förbi (även om jag någonstans långt borta hade hört talas om det). Det var sånger som uppmanade till droganvändning och som sade att livet var en fest. Att livet var ett äventyr. Jag hade ju vänner som "slängde i sig varsin dubbeltripp" bara för att Nationalteatern sjöng om det. Deras musik var inte det enda jag missförstod vid den här tiden.

Nationalteatern började som en teatergrupp och bandet bildades som en avknoppning till denna (teatergruppen fortsatte ända fram till 1993). De måste definieras som en av giganterna inom den svenska proggen. Varför svensk progg är en politiskt färgad musik medan den internationella varianten är något helt annat låter jag andra svara på. Det bäddar i alla fall för missförstånd och eviga förtydliganden angående vilken variant man pratar om.


Barn av vår tid är i alla fall en riktigt bra platta och hamnar absolut på min topplista angående svenska plattor. A-sidan utgörs av en trio klassiker, den öppnar hårt och rivigt med Popens Mussolinis och fortsätter sedan med Kolla kolla för att avsluta med Spisa. Alla tre svenska mästerverk som jag fortfarande kan texterna utantill på. Poliskritiken i Spisa är så brutal att det nästan är i samma klass som NWA och deras klassiker Fuck tha Police.

B-sidan kretsar kring det episka guldkornet Barn av vår tid, en dryg sju minuter lång uppvisning i skapande. Överdriver jag när jag säger att detta troligen är en av de bästa låtar som den svenska musikrörelsen har skapat? Låten består av flera olika partier där varje parti har sin egen karaktär, och där helheten blir ännu större än de individuella delarna (för att hemfalla åt lite klyschor).
B-sidans första låt Ingelas sång är mest en upvärmning inför titellåten, och efter Barn av vår tid hamnar resten lite i skymndan. Dylancovern Men bara om min älskade väntar är ganska tråkig, men den sista Ge mig mitt liv nu! förtjänar ett bättre öde, den är faktiskt ganska fin och vemodig. Men efter upplevelsen av titellåten hade jag sällan någon inspiration för resten av plattan. Jag var uttömd emotionellt.


En kort period spelade jag i någon form av coverband, vi gjorde ett försök att spela Barn av vår tid, men vi fick aldrig till den lika bra som orginalet (såklart). Kanske var det mitt basspel som var boven i dramat.

På tal om drogromantiken jag hörde i musiken säger Ulf Dageby, Nationalteaterns främsta musikaliska motor i en stor del av bandets tid:

"Drogerna äter din själ, förstör din kropp och din själ, de blir ett odjur som ingen kan besegra. Ingen kan stå emot. Ingen! Många av Nationalteaterns klassiker, t ex ”Kolla kolla” och ”Spisa” är resor till underjorden, till de orealistiska drömmarnas helvete."
Ulf Dageby

Det är ju uppenbarligen något helt annat än den skrålande allsång på förfesterna i sällskap av vänner och sprit då vi trodde att Nationalteatern var på vår sida och tyckte om det vi gjorde. Hur som helst en bra platta som jag egentligen inte lyssnar på idag. Den är alltför starkt förknippad med en annan tid i livet.

Kom igen lilla Svensson sätta hårt mot hårt
Det är vår stil
Hatar du oss så hatar vi dig
Betongfeeling

Oslagbart!


Tracklist

Side A
1. Popens Mussolinis 4:30
2. Kolla kolla 4:42
3. Spisa 7:05

Side B
1. Ingelas sång 3:06
2. Barn av vår tid 7:20
3. Men bara om min älskade väntar 2:45
4. Ge mig mitt liv nu! 3:10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar