fredag 4 maj 2012

Shearwater - "Rook" (2008)

Det amerikanska indiebandet Shearwater är en ny bekantskap för mig. Jag fick låna deras platta The Golden Archipelago av en vän för någon månad sedan, den var tillräckligt bra för att rättfärdiga införskaffadet av deras femte album Rook. Just den plattan tycktes ha fått extra positiva recensioner, därav valet. Och jag säger det direkt, en väldigt bra platta.

Shearwater skapades 1999 av Jonathan Meiburg och Will Sheff. Nya medlemmar tillkom (och försvann), vid inspelningen av Rook bestod bandet av Jonathan Meiburg, Kimberly Burke, Howard Draper samt Thor Harris. Meiburg tycks vara den kreativa motorn i bandet då han anges som kompositör till samtliga låtar och även producent. Meiburg har för övrigt en examen inom geografi med inriktning mot ornitologi och Shearwater är tydligen namnet på en sorts sjöfågel.


Musiken är vacker, lite svårmodig, ofta lågmäld och känslosam men ibland också ganska dramatisk. Ofta är melodierna lugna men ibland bryts lugnet av, av något lite mer stökigt. En platta som passar när man behöver varva ned och pusta ut, kanske efter en veckas arbete och två dagar av frihet väntar. Du häller upp din folköl, funderar över veckan som varit och inser att du inte kommit en millimeter närmare de livsmål du en gång satte upp... Jo, den här plattan gör dig nog lite sorgsen till mods. Nåväl, ibland får jag för mig att jag hör lite Tindersticks, kanske ett kryddmått Peter Gabriel och eventuellt en svag aning av Coldplay (som Shearwater agerat förband åt). Samtidigt låter Shearwater inte som något av dessa nämnda band utan har utan tvekan sitt eget sound. Förutom de "vanliga" rockinstrumenten bjuder de lyssnaren på bl.a. klockspel, ståbas och klarinett. Meiburg har en fin sångröst som sätter sin prägel på många sånger, och som många gånger är som ett intrument bland de andra.

Ska jag hitta något negativt med skivan så skulle det väl vara att det låter ganska lika plattan igenom, sett till sound, atmosfär och tempo. Det är egentligen inte speciellt varierat men eftersom jag gillar både soundet och atmosfären så är det inget problem Och förresten är skivan inte ens 40 minuter lång, så man hinner aldrig tröttna.



Den som väljer att köpa plattan i vinylformat (ny) blir bjuden på en nedladdning av plattan i digitalt format också. Sådan generositet uppskattas, nu kan Rook följa med mig lite varstans. Jag är ganska säker på att den som köper plattan i digitalt format inte bjuds på ett vinylex. Det gör att jag känner mig som en vinnare. Dessutom innehåller vinylplattan ett banjofyllt bonusspår, North Col. Sug på det ni, alla CD-köpare! (om det finns några kvar)

Hur som helst, ett köp kan rekommenderas av Rook.



Tracklist

Side A
1. On The Death Of The Waters 3:08
2. Rooks 3:21
3. Leviathan, Bound 2:52
4. Home Life 7:15
5. Lost Boys 2:24

Side B
1. Century Eyes 2:18
2. I Was A Cloud 5:12
3. South Col 2:35
4. The Snow Leopard 5:08
5. The Hunter's Star 4:01
6. North Col 2:19


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar