söndag 30 december 2012

Shawn Phillips - "Spaced" (1977)


Shawn Phillips beskrivs som "the most well kept secret in music business" och "one the most fascinating and enigmatic musicians to come out of the early -70s singer/songwriter boom". Då är jag alltså förlåten för att jag inte kände till honom förrän denna platta landade i mitt hem för ett par månader sedan. Läser man på lite om honom noterar man samarbeten med namn som Donovan, Eric Clapton, Steve Winwood. Han körar på Beatles Lovely Rita och skulle ha huvudrollen i Jesus Christ Superstar (men drog sig ur). Sammanlagt har han gjort cirka 20 plattor på egen hand. Då känns det ändå märkligt att denne man passerat obemärkt förbi i undertecknads tillvaro.


Shawn Phillips var sonen till en författare och tillbringade sin uppväxt på de flesta av jordens kontinenter, vilket bl.a. innebar en mängd olika musikaliska influenser. Han började spela gitarr vid sju års ålder och anses vara en mycket duktig musiker, han behärskar olika former av gitarrer samt även sitar. Hans röst täcker enligt uppgift tre oktaver.

Spaced består till största delen av låtar som är bortvalda från tidigare plattor, enligt omslagstexten ofta pga en skivas begränsade tidsram. Den äldsta är från 1969 och fanns med på en påtänkt trilogi av plattor som aldrig blev av (dock gjordes en komprimerad platta av dessa tre). Dessutom finns ett par låtar från 1977 som jag antar spelades in nya till Spaced.


Jag har ju mig veterligen inte hört Shawn Phillips tidigare så jag har inget att jämföra med, men jag gillar denna platta. Den har verkligen växt från den första lyssningen. Jag kom över skivan via en vänlig samarbetspartner i mitt jobb, som jag skulle avsluta kontakten med. Det visade sig att hon hade ett stort antal vinylskivor hon inte hade användning för och erbjöd mig att titta igenom plattorna och välja ut de jag ville. Sådan godhet gör en lycklig.

Musiken är svårdefinierbar. Det hörs jazz, prog, psykedelia, rock och plattan avslutas med ett 16 minuter långt funkjam. Shawn Phillips musik beskrivs på olika sajter som folkrock, jazzrock, singer/songwriter, psykedelia, garage, soft rock m.m. Eklektiskt värre. Tydligen skall man tacka hans kringflängande under uppväxten för detta, då han tack vare all musik han upplevde inte blev instängd i de vanliga musikaliska ramarna. På Spaced bjuds det på traditionella rockinstrument som gitarr, bas, trummor, någon sax här och där samt keyboard/piano av olika slag. Ingen sitar denna gång. Av någon anledning får jag lite Tim Buckley vibbar när jag lyssnar på musiken, kanske är det vissa likheter i rösten som gör det.

Idag bor Shawn i Sydafrika och fortsätter skriva musik, dessutom arbetar han bl.a. som akutmedicinsk tekniker, brandman och navigatör inom Sydafrikas sjöräddning.


På det hela taget en helt OK platta, det enda som stör mig lite är Shawns ord på innerkonvolutet: "Today it appears that almost anyone who puts on a cowboy hat and / or has played an instrument for two or three years can be designated as a musician. All of the people who have played on my albums are musicians who have dedicated the majority of their lives to music".
I min värld luktar det lite snobberi, förakt och överlägsenhet gentemot alla hobbymusiker som finner glädje i skapande, vilket smolkar bilden av Shawn lite. Eller så är det bara jag som halvmedioker basist och nybörjartrummis med drömmar som känner mig kränkt. Men någon cowboyhatt har jag i alla fall inte. Ännu.



Tracklist

Side A
1. Rant 3:25
2. Italian Phases 2:22
3. The Light From Between Your Eyes 4:33
4. Stranded 4:48
5. From All Of Us 3:42

Side B
1. Parisian Plight I 3:42
2. Prelude To A Leaving 2:37
3. All Of Our Love 1:32
4. I Don't Want To Leave You, I Just Came To Say Good-Bye 16:08




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar