onsdag 27 februari 2013

Anthony Phillips – "Wise After The Event" (1977)

Anledningen att jag köpte den här plattan var, inte helt ovanligt, omslaget. Jag tror jag var i 20-årsåldern och jag minns nyfikenheten som väcktes när jag såg omslagets målning. Vilken sort musik kunde det vara på en platta med ett sådant, ganska udda, omslag? Jag hade ingen aning om vem Anthony Phillips var. Med all säkerhet var det ett ganska lågt pris som begärdes, så brukade det vara när jag i yngre år köpte plattor baserat på omslag. Dessutom är mitt ex. en cut-out. Wikipedia förklarar cut-outs:

When LPs were the primary medium for distribution or recording, manufacturers would physically cut the corner, punch a hole, or add a notch to the spine of the jacket of unsold records returned from retailers; these "cut-outs" might then be re-sold to record retailers or other sales outlets for sale at a discounted price.

En relik från förr, men ofta stöter man på dessa cut-outs idag i vinylhandlarnas skivlådor. Jag var kluven till musiken när jag lyssnade på plattan de första gångerna, och denna kluvenhet har hållit i sig.
Anthony Phillips var gitarrist i Genesis fram till 1970 då han hoppade av bandet, enligt uppgift på grund av scenrädsla. Genesis hade då precis spelar in sin andra platta Trespass. Anthony studerade därefter klassisk gitarr och påbörjade en solokarriär.

Wise After The Event är Anthony Phillips andra soloplatta, efter den inledande The Geese And The Ghost. Det är ett mjukt sound på plattan med, i mitt tycke, väldigt snälla låtar. Kanske för snälla. Jag saknar några klösande elgitarrer, sköna trumrytmer och en drivande bas. Jag saknar audiella utmaningar. Phillips bjuder istället på mycket akustisk gitarr, mjuka ljudlandskap och harmonisk sång. De individuella låtarna är ganska bra, men i längden låter det lite lika. Efter ett tag har jag fått nog av Phillips mjuka och snälla ljudbild och tappar koncentrationen.


Detta är den enda skiva där Phillips ensam står för all sång. Ett antal låtar kom inte med på plattan, vissa av dom skulle ursprungligen ha varit med på en EP som skulle följa med LP:n. Nu blev det inte så, men dessa låtar släpptes senare bl.a. som singlar. En av de låtarna är Squirrel vilket förklarar ekorren på framsidan.

Jag kan inte säga att detta är en dålig platta, men det är inte heller en skiva som någonsin tillhört mina favoriter. Den blir lite tråkig då variation saknas.


 
Tracklist

Side A
1. We’re All As We Lie 4:34
2. Birdsong 7:30
3. Moonshooter 5:52
4. Wise After The Event 8:45

Side B
1. Pulling Faces 4:32
2. Regrets 5:15
3. Greenhouse 3:00
4. Paperchase 5:28
5. Now What (Are They Doing To My Little Friends?) 8:30


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar