torsdag 14 mars 2013


Zee – Identity (1984)


Zee bestod av Pink Floyds keyboardist Richard Wright och Dave Harris, som hade varit medlem i bandet Fashion. Identity var det enda album duon släppte, och skall jag vara ärlig tror jag inte världen har gått miste om alltför mycket utifrån bristen på fler skivsläpp. För det är ingen höjdarplatta.

Anledningen till att jag köpte plattan var förstås närvaron av Richard Wright. Som ett Pink Floydfan fick jag förhoppningar om att det skulle vara en skön platta när jag hittade den billigt i en skivback, någonstans i Uppsala. Men dessa förhoppningar släcktes tämligen snabbt när jag lyssnade på den första gången. Det är ett tydligt 80-talssound, främst tack vare flitigt användande av synthen Fairlight CMI. Låtarna är väl inte heller så där jättebra, även om man bortser från soundet. Nu är det säkert så att jag ställer lite högre krav/har högre förväntningar eftersom det är just Richard Wright som är med, vilket kanske gör mitt omdöme lite orättvist. Man kan nog säga att det är ganska ordinär 80-talspop.


Några låtar har frön att vara mer intressanta, t.ex. Strange Rythm eller Voices, men tyvärr är soundet inte alls i min smak och förstör till stor del upplevelsen. Richard Wright har själv kallat plattan ett misstag som aldrig borde ha släppts.

Så den här skivan har stått ytterst ospelad i min skivsamling och lär så förbli. Trots detta är jag ändå glad att jag äger den, detta utifrån ett samlarperspektiv då det mesta förknippat med Pink Floyd är intressant att äga. Omslaget tillhör också ett av de mer fula i samlingen, att de dessutom ha envisats med att sätta två prickar över var och varannan vokal i låttitlarna gör det inte bättre.


Tracklist

Side A
1. Confusion 4:17
2. Voices 6:21
3. Private person 3:36
4. Strange Rhythm 6:36

Side B
1. Cuts Like A Diamond 5:36
2. By Touching 5:39
3. How Do You Do It 4:45
4. Seems We Were Dreaming 4:57


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar