onsdag 18 maj 2016

Prince - "Sign o' the Times" (1987)


Många stora artister har lämnat oss den senaste tiden, och av dessa var väl Prince avfärd den mest oväntade. Den spontana känslan när jag tog del av nyheten var "kan det här verkligen stämma?". Om jag kände mig mer känslomässigt berörd av Lemmys bortgång, var Prince död en mer overklig händelse i och med att den verkligen kom från ingenstans.

Prince har inte varit en stor del av mitt musikaliska liv som vuxen. I min tonår spelades hans skivor mer regelbundet, men med åren har de alltmer hamnat i ett pensionerat tillstånd i skivhyllan. När jag nu lyssnade på Sign o' the Times var det första gången på kanske 20 år.


Sign o' the Times anses av många vara hans största verk. Från början var det tänkt att vara en trippelplatta, men skivbolaget såg till att det "bara" blev en dubbel. Det var Prince första skiva efter att han gjort sig av med kompbandet The Revolution. På olika listor som florerar på temat "Bästa skiva någonsin", "Bästa skiva från 80-talet" osv. hamnar Sign o' the Times högt. Det återspeglades dock inte i försäljningssiffrorna som inte gick att jämföra med t.ex. Purple Rain, även om kritikerkåren redan då hyllade den.

Jag har den största respekt för Prince som artist och musiker, det är inte många i branschen som kan mäta sig med honom i kunnande. Men hans musik är inte riktigt min grej. Sign o' the Times är en tämligen eklektisk platta med många olika stilar - funk, psykedelia, pop, ballader. Men det är en ofta ganska torr och minimalistisk produktion som inte riktigt faller mig i smaken. Dessutom har jag aldrig varit någon funkkille, och då kan det vara svårt att älska Prince musik.


På vissa av låtarna får vi höra hans alterego från tiden det begav sig, Camille, där hans röst är uppspeedad och därmed betydligt ljusare/kvinnligare. Min personliga favorit på plattan är The Cross, den kanske minst Princeaktiga låten på hela skivan, så det visar väl på att det här egentligen inte är min grej längre. Om man bara ska ha en skiva av Prince, kan det här dock vara skivan man ska ha. Här får man det mesta av vad Prince kan bjuda på.


Tracklist

Side A
1. Sign o' the Times 4:57
2. Play in the Sunshine 5:05
3. Housquake 4:42
4. The Ballad of Dorothy Parker 4:01

Side B
1. It 5:09
2. Starfish and Coffee 2:50
3. Slow Love 4:22
4. Hot Thing 5:39
5. Forever in My Life 3:30

Side C
1. U Got the Look 3:47
2. If I Was Your Girlfriend 5:01
3. Strange Relationship 4:01
4. I Could Never Take the Place of Yout Man 6:29

Side D
1. The Cross 4:48
2. It's Gonna Be a Beautiful Night 9:01
3. Adore 6:30



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar