fredag 28 oktober 2016

The Second Coming (1970)


Det börjar ju så lovande. Småflummigt omslag, bilder på inte mindre än nio medlemmar där samtliga snubbar ser precis så hippieaktiga ut som sköna musiker gjorde 1970 (eventuellt med undantag av killen i karatedräkt, även om pannbandet ger honom en ganska skön stil). Läser man sedan vidare vilka instrument som spelas är det fortfarande intressant - hammondorgel, en uppsjö olika blåsinstrument och så förstås trummor, bas och gitarr. Det här skulle kunna vara något.

Men när skivan börjar snurra infinner sig en besvikelse, plattan är inte det jag hoppades. Istället för sköna, flummiga och psykedeliska skapelser får jag höra musik som ofta närmar sig easy listening-hållet och som ibland är ganska smörig. Sista låten, Jermiah Crane, låter som tagen ur en musikal. Den är nog tänkt att vara någon sorts episk berättelse, men den funkar inte för mig. Här och där hittar jag vissa sköna saker, öppningslåten Requim For A Rainy Day är väl helt OK, Nobody Cares är faktiskt riktigt skön. I andra låtar hör jag vissa partier som jag uppskattar, innan musiken dock letar sig tillbaka till en tristare stig.


Det döljer sig med andra ord korn av vad som skulle kunna vara. Flera låtar öppnar med ett riktigt skönt bas/trumgroove, och man tänker att det här blir bra, men så tappar bandet det där, det är som dom inte riktigt vågar.

Jag vet ingenting om bandet. De gjorde bara denna självbetitlade platta, och eftersom det finns senare band med samma namn, ett gäng plattor med samma namn (med andra artister) samt att många väntar på Jesus återkomst krävs lite arbete för att sortera träffarna i Google. Och så intresserad är jag inte av bandet så jag tänker lägga ned den tiden.

Det är ingen jättedålig platta, men inget jag kommer lyssna mycket på i framtiden. Jag tror musikerna är ganska kompetenta, men låtarna är inte tillräckligt intressanta utifrån mitt tyckande.Det är mycket blås på skivan, väldigt mycket, så är det något man uppskattar kanske man gillar plattan bättre än mig.


Tracklist

Side A
1. Requim For A Rainy Day 4:03
2. Take Me Home 4:19
3. Nobody Cares 5:33
4. Landlubber 5:52

Side B
1. Roundhouse 3:34
2. It's Over 4:47
3. Jeremiah Crane 10:53




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar