tisdag 11 oktober 2016

Lee Hazlewood - "This is Lee Hazlewood" (1967)


Ännu ett album av en av mina favoritartister. Den här gången utan Nancy Sinatra, istället sjunger Miss Suzi Jane Hokom på en del av låtarna, men mest är det Lee själv. Jag har aldrig blivit riktigt klok på Lees skivsläpp. Som vanligt har jag redan samtliga låtar på andra skivor av honom, det är väl i och för sig i sin ordning eftersom den här skivan är en kompilation, antar jag. Det som är lite kul med This is Lee Hazlewood är att vi får höra These Boots Are Made For Walkin' med Lee vid micken, och på Sand sjunger Miss Suzi Jane Hookom de partier som man är van att höra Nancy sjunga. Lite annorlunda versioner än de klassiska, alltså.

Gällande Lees skivsläpp så har den här vållat mig lite mer huvudbry än vanligt. Tittar man på hans officiella diskografi finns den inte med. Däremot existerar den utseendemässigt snarlika Lee Hazlewoodism - It's Cause And Cure, släppt samma år och med drygt hälften av låtarna identiska.


Baksidorna på båda skivorna tycks vara gemensam innehållsmässigt (dock inte layoutmässigt), med en humoristisk text om the cause and cure. Men på This is Lee Hazlewood, i alla fall den tryckning jag har, har ett skrivfel smugit sig in. Istället för "The cure: Buy the damn album" står det "The cause: Buy the damn album". Sådant är ju alltid lite kul (syns längst ned på den högra bilden)


MGM har släppt båda skivorna, men av vad jag förstått från informationen från internet är This is Lee Hazlewood endast släppt i Norge och Tyskland. Kan dock inte svära på att jag har helt rätt i detta. På någon sida påstod någon att det var en unik svensk utgåva, och begärde ungefär en tusenlapp för den. Så vem vet.

Nåväl, musiken är riktigt bra. Ett bra urval av Lees tidigare låtar, där både svarta och tragiska nummer blandas med Lees sköna, släpiga, mörka humor. Tragiska berättelser förs fram så att man inte kan låta bli att le. Avslutningsnumret My Baby Cried All Night Long är ett bra exempel på det. Plattan rekommenderas.


Tracklist

Side A
1. The Girls In Paris 2:31
2. Jose 4:32
3. Suzi Jane Is Back In Town 2:26
4. After Six 2:25
5. Dark In My Heart 2:03
6. The Nights 3:16
7. Home (I'm Home) 2:22

Side B
1. For One Moment 2:36
2. Sand 3:35
3. I Move Around 3:04
4, These Boots Are Made For Walkin' 3:09
5. So Long Babe 2:50
6. Bugles In The Afternoon 3:10
7. My Baby Cried All Night Long 3:13




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar