tisdag 26 september 2017

Marie-Pierre Arthur - "Si l'aurore" (2015)


Marie-Pierre Fournier, som hon egentligen heter, kommer från den lilla orten Grande-Vallée som ligger i området Gaspesie, i Quebec. Jag turistade där den här sommaren och måste ha passerat byn, utan att veta om att det var Marie-Pierres ursprungsbygd. Nu vet jag inte om det hade gjort någon större skillnad för kvaliteten på den dagen, men kanske hade jag i alla fall tagit ett foto, som jag hade kunnat ha med i det här inlägget för en mer genuin känsla.

Nu för tiden bor Marie-Pierre i min hemstad Montreal, så det är med andra ord lokal musik som är i fokus idag. Kanske har jag mött henne på gatan någon gång, utan att veta om det? Hade det varit ännu mer imponerande om jag haft ett foto på mig och henne tillsammans i inlägget?

Si l'aurore är hennes tredje platta, och jag köpte den därför att jag har och tycker ganska bra om hennes självbetitlade debutalbum från 2009. Tyvärr tycker jag inte lika bra om Si l'aurore och har svårt att bli riktig vän med den. Egentligen finns det inget direkt dåligt jag kan sätta fingret på när det gäller sound och låtkvalitet, det är ett gott hantverk, men jag tycker helt enkelt inte så bra om den. Jag tror det är lite för popigt för min smak. Den funkar OK som bakgrundsmusik när man gör något annat, eller kanske har någon lokalbo på besök man vill glädja lite. Det är ett enkelt knep om man vill bli vän med en Montrealbo att visa att man har några lokala plattor i hyllan, då blir de glada.


Plattan är producerad av Marie-Pierres make Francoise Lafontain, och ett gäng andra Montrealmusikker med franskklingande namn medverkar. Marie-Pierre är basist förutom sångerska, och hanterar det instrumentet på låtarna. Det sjungs förstås på franska vilket eventuellt påverkar upplevelsen något i negativ bemärkelse för min del, eftersom jag blivit hjärntvättad under livet till att förknippa musik med det engelska språket (eller svenska). Franska är ett vackert språk, men när jag hör det i film eller musik får upplevelsen ofta en extra intellektuell krydda, vilket inte alltid är bra för en mer känslomässig njutning.

Så personligen skulle jag hellre rekommendera Marie-Pierres debutalbum än Si l'aurore. Hennes andra album har jag inte hört.


Tracklist

Side A
1. Rien À Faire
2. Cacher L'Hiver
3. Si L'Aurore
4. Il
5. Come Avant

Side B
1. Le Silence
2. La Toile
3. Papillions De Nuit
4. Dans Ma Tête
5. Dis-Moi



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar