lördag 1 december 2018

Tom Waits - "Rain Dogs" (1985)

Det här är ännu en platta jag kände mig nödgad att rädda från mina föräldrars utrensning, den tillhörde min mamma. Jag kommer ihåg att hon ibland spelade den här hemma, och hur hon uttryckte att hon gillade den, och att jag aldrig förstod vad hon menade. För den tonårige versionen av mig lät den här skivan alldeles för konstig. Tom Waits sångröst var ju anskrämlig, och jag tyckte min mamma var lite märklig som gillade den. Kunde hon egentligen något om musik?

Idag tänker jag annorlunda. Det är en bra och spännande platta med ett annorlunda sound. Det brukar anses att det här är andra plattan i en trilogi, där Swordfishtrombones och Franks Wild Years utgör starten respektive slutet. Musiken kan liknas vid någon sorts Vaudeville. Kurt Weill uppblandat med Dr Johns voodoblues och en nypa Les Claypool, kanske. Instrument som används i låtarna är bland annat Farfisaorgel, trombon, marimba och dragspel. Tillsammans med Waits säregna stämma sätts en tydig prägel på låtarna, det är som en orm i rännstenen som väser om nattens ssssskuggvarelser.


Den här stämningen bryts vid några tillfällen av, av de mer lättlyssnade och vackra skapelserna Time och Downtown Train (som senare blev en stor hit med Rod Stewart). Hang Down Your Head är också en av de mer "normala" låtarna, som kanske behövs för att balansera de lite mer märkliga skapelserna. I tre låtar lirar Keith Richards gitarr, och lägger sina typiska licks över musiken. På en låt hörs Tony Levin på bas. Skivan har också svensk anknytning då omslagsbilden är tagen av Anders Petersen, det är en bild från Hamburg på 60-talet, även om många har trott att det är Tom Waits själv som är avporträtterad.

En bra och utmanande skiva, men som kanske inte passar alla då den har ett väldigt säreget sound. 19 låtar på knappa 54 minuter. Mycket musik för att vara en skiva. Många anser att det är Tom Waits bästa, personligen kan jag inte uttala mig då jag inte har hört så mycket av hans andra skapelser.


Tracklist

Side A
1. "Singapore" 2:46
2. "Clap Hands" 3:47
3. "Cemetery Polka" 1:51
4. "Jockey Full of Bourbon" 2:45
5. "Tango Till They're Sore" 2:49
6. "Big Black Mariah" 2:44
7. "Diamonds & Gold" 2:31
8. "Hang Down Your Head" 2:32
9. "Time" 3:55

Side B
1. "Rain Dogs" 2:56
2. "Midtown" 1:00
3. "9th & Hennepin" 1:58
4. "Gun Street Girl" 4:37
5. "Union Square" 2:24
6. "Blind Love" 4:18
7. "Walking Spanish" 3:05
8. "Downtown Train" 3:53
9. "Bride of Rain Dog" 1:07
10. "Anywhere I Lay My Head" 2:48



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar