torsdag 29 november 2018

Bruce Springsteen & The E Street Band- "Live 1975-85" (1986)

Den här boxen innehåller 5 LP-skivor, och min bror och jag köpte den tillsammans till vår mamma i julklapp, utgivningsåret. Det var en seriös och dyr julklapp, jag var bara 14 år, min bror fem år äldre, och ingen av oss hade jättemycket pengar. Men vi visste att vår mamma gillade Springsteen, så tillsammans lyckades vi hosta upp tillräckligt med pengar. Det kändes bra att kunna ge något så kolossalt i gåva. Jag hade precis passerat åldern då man gav bort teckningar i present, eller skolslöjdens "vackra" skapelser.

Boxen innehåller över 3.5 timmar musik, och även om vår mamma gillade Springsteen, så inser jag i efterhand att passionen kanske inte var så stark att hon ofta skulle lyssna på 3.5 timmar av honom (hon hade bara Born In The USA med honom, så hon var ju ingen fanatiker). Men det betyder att skivorna idag är i toppskick, NM (Near Mint) som det brukar heta i vinylkretsar, då de troligen bara har spelats ett fåtal gånger. Som en del andra skivor i samlingen, blev denna räddad när mina föräldrar tänkte göra sig av med hela sin samling. Jag kunde inte låta en sådan här box gå förlorad.


För en Springsteenfan är den här boxen vara ett måste i skivhyllan, antar jag. Många fans hade länge väntat på en liveplatta från Bossen, och när den slutligen kom, kom den med besked. Det är låtar från hela hans karriär, vid tiden det begav sig, och soundet är i toppskick, och livekänslan påtaglig. Tre låtar var tidigare outgivna - Seeds, Because Of The Night samt Fire. Den slog rekord gällande förbeställningar sett till antal dollar. Den gick direkt upp på Billboards första plats.

Personligen är jag inget stort Springsteenfan, även om många låtar är kvalitativa, och hans texter ofta bra, är inte hans raka rock n'roll - barrock som det ofta kallas - min grej. Mycket gitarr, saxofon och kraftfull sång, det är ofta högt och ösigt. Jag gillar dock hans lugnare och mörkare sida som ibland kommer fram, till exempel låtar från plattan Nebraska eller I'm On Fire, en annan gammal favorit precis som The River. Sorgen, vemodet eller nostalgin som genomsyrar texterna berör, och ibland blir jag nästan tårögd av orden då jag känner igen känslorna.

Som det ofta gjorde på den här tiden, låg det ett blad i boxen som informerade om andra skivor som man också kunde köpa. Jag tänker mig att dessa anpassades lite efter skivan, för att maximera utfallet (en rockskivas medföljande blad borde främst visa andra rockskivor). Bladet i den här boxen innehöll namn som Steve Tibbetts, Keith Jarrett, Jan Garbarek, Pat Metheny och andra liknande artister. Nästan så långt från Bossen man kan komma. Lite märkligt.

Sammanfattningsvis en bra översikt över Springsteens karriär, som den hade sett ut fram till 1986, och även om jag inte är riktigt inom målgruppen är jag ändå glad att jag har den. Dels bara för att det är kul att ha en box med fem LP-skivor, men också för de lugnare partierna på plattorna som jag tycker är fina.


Tracklist

Side A
1 Thunder Road 5:41
2 Adam Raised A Cain 5:25
3 Spirit In The Night 6:22
4 4th Of July, Asbury Park (Sandy) 6:29

Side B
1 Paradise By The "C" 3:34
2 Fire 3:12
3 Growin' Up 7:57
4 It's Hard To Be A Saint In The City 4:37

Side C
1 Backstreets 7:27
2 Rosalita (Come Out Tonight) 9:59
3 Raise Your Hand 5:10

Side D
1 Hungry Heart 4:28
2 Two Hearts 3:05
3 Cadillac Ranch 4:50
4 You Can Look (But You Better Not Touch) 3:51
5 Independence Day 5:09

Side E
1 Badlands 5:15
2 Because The Night 5:18
3 Candy's Room 3:09
4 Darkness On The Edge Of Town 4:28
5 Racing In The Street 8:13

Side F
1 This Land Is Your Land 4:17
2 Nebraska 4:16
3 Johnny 99 4:21
4 Reason To Believe 5:15

Side G
1 Born In The U.S.A. 6:07
2 Seeds 5:13
3 The River 11:37

Side H
1 War 4:51
2 Darlington County 5:12
3 Working On The Highway 3:59
4 The Promised Land 5:32

Side I
1 Cover Me 6:58
2 I'm On Fire 4:23
3 Bobby Jean 4:27
4 My Hometown 5:08

Side J
1 Born To Run 5:02
2 No Surrender 4:42
3 Tenth Avenue Freeze-Out 4:18
4 Jersey Girl 6:31




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar