tisdag 5 juni 2012

Donna Summer - "Love To Love You Baby" (1975)


Du får en plötslig lust för porr, men du har varken någon tidning, film eller tillgång till internet. Vad gör du? En lösning kan vara att lägga dagens platta på skivtallriken och blunda. Den episka titellåten som tar upp hela A-sidan är en discoresa i sensualismens tecken. Donna Summers gnyenden och stönanden lämnar lite åt fantasin, eller kanske tvärtom, väcker fantasin och tar tankarna till förbjudna platser.

En del kanske blir förvånade över att jag har en Donna Summer platta i samlingen (jag har faktiskt två). Men ingen skivsamling är komplett utan en del klassisk disco från 70-talet, så jag står absolut för den här plattan. Eftersom man dessutom hittade den ganska billigt i Quebecs skivbörsar, där jag inhandlade den, var det inget att tveka om.


Det här var Summers andra platta och ett samarbete med inga mindre än Giorgio Moroder och Pete Bellotte, där den senare anges som producent. Summer hade fått idén till låten Love To Love You Baby och sökte upp dessa två män för att göra något med den. Speciellt Moroder var intresserad av att utveckla det nya discosoundet och fick idén att göra låten till en väldigt sexig musikalisk resa. Summer var inte helt med på hans idé att hon upphetsat skulle stöna låten igenom, men till slut gick hon med på det som ett sätt att göra en demo för någon annan att sedan spela in. När inspelningen var klar lyckades Moroder övertala henne att släppa den i sitt eget namn, vilket hon motvilligt gick med på.

Summer och Moroder
Låten släpptes i Europa i en kortare version och när det var dags att släppa den i USA, på bolaget Casablanca, så ombads Moroder att mixa om den till en 17-minuters discomonster version. Den blev sedmera en stor hit runtom på klubbarna i staterna. Vissa radiostationer förbjöd den förstås och Time Magazine räknade ut att Summer simulerade 22 orgasmer under låtens 17 minuter.

Angående inspelningen av tittellåten har Summer berättat att hon föreställde sig att hon var Marilyn Monroe som spelade en roll som någon i sexuell extas. Säga vad man vill om sexuellt explicita låtar, men titellåten som plattan mycket förknippas med, är en ganska groovig, tillbakalutad låt med ett tydligt skönt 70-talssound. Det slår mig att 70-talets dansgolv måste ha varit en mer avslappnad plats jämfört med dagens, då låtarnas bpm tycks ha varit betydligt lägre förr och det ofta inte finns någon tydlig baspuls (i form av t.ex. en dunkande bastrumma) som dominerar.
Som gammal amatörbasist njuter jag av den sköna basen som hypnotiskt för låten ständigt framåt, och i kombination med den avslappnade gitarren får i alla fall jag lite vibbar av de klassiska soundtacken till blaxploitation filmerna, även om det förstås är mer disco här. Jag spelade den en gång då min 8-årige son närvarade i rummet och han undrade varför kvinnan som sjöng lät så konstigt. Jag sade åt honom att fråga mamma istället.


Men plattan är förstås mer än A-sidan. Det finns en B-sida också. Den består av fem låtar varav den sista är en repris på den första. B-sidan är inte lika mycket disco, men bra ändå. Här bjuds lyssnaren bl.a. på ett par ballader och någon låt med lite mer soulkänsla. A-sidan och B-sidan skiljer sig en del åt men båda bjuder på något intressant, risken finns alltid med en sådan här platta att B-sidan hamnar i skymundan, vilket är lite synd.

Moroder och Bellotte har skrivit B-sidans samtliga låtar och anges även som kompositörer till titellåten tillsammans med Summer.

För mig är det lite märkligt att se Casablancas etikett på plattan eftersom jag i min barndom skapade en stark koppling mellan denna etikett och KISS. Den kopplingen finns uppenbarligen kvar då viss förvirring uppstår när jag läser "Donna Summer" på plattan, dessutom väcks plötsligt nostalgiska känslor av Casablancas logga. Kanske är Love To Love You Baby tillräcklig kraftfull för att bryta denna koppling.

Donna Summer avled 17:e maj i år i lungcancer, 63 år gammal.


Tracklist

Side A
1. Love To Love You Baby 16:50

Side B
1. Full Of Emptiness 2:22
2. Need-a-Man Blues 4:30
3. Whispering Waves 4:50
4. Pandora's Box 4:56
5. Full Of Emptiness (Repris) 2:20



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar