fredag 10 maj 2013

The Beach Boys - ”Surf's up” (1971)


 
När jag var yngre gillade jag inte Beach Boys. Jämfört med den rika flora av psykedeliska och experimentella band som härjade i slutet på 60-talet tyckte jag strandpojkarna spelade smörig, snäll och tillrättalagd solskenspop. Deras ljusa röster i vackra harmonier var inte riktigt min grej. Att det också fanns en mörkare sida i många av medlemmarnas liv i form av psykiskt sämre mående och intensivt användande av droger kände jag inte till. Kanske hade det gjort att jag tyckt bättre om dom, sådant imponerade på mig som ung.

Jag har förstås klassikern Pet Sounds hemma men har aldrig riktigt sett storheten i den som många andra har gjort. Surf's Up överraskade mig dock genom hur bra jag tycker om den. Surftemat i titeln, ganska typiskt soliga Kalifornien, går stick i stäv med bilden på omslaget. Hade jag sett denna bild utan att veta att det var en Beach Boys platta hade jag snarare gissat på något band inom metalgenren. Ganska coolt omslag. Musiken är dock inte lika mörk och dyster.


Surf's Up innebar förändring för bandet på så sätt att det var den första platta med någon form av politiskt medvetenhet och budskap, bl.a. kring miljön. Beach Boys hade haft några tunga år innan Surf's Up med dålig skivförsäljning och denna platta var ett försök att komma tillbaka till de stora arenorna. Plattan mottogs relativt väl av pressen och sålde betydligt bättre än de föregående skivorna, även om den inte tog någon topp-10 placering på listorna. Tidens tand har varit snäll mot Surf's Up och idag räknas den som en riktigt bra platta och får vara med på listor såsom ”Bästa platta från 70-talet”.

Och jag gillar den. Det är riktigt sköna låtar med något undantag, bl.a. har jag svårt för de lite smörigare Disney Girls (1957) och Long Promised Road. Men de bra låtarna överväger utan tvekan. Den humoristiska Take A Load Off Your Feet eller Feel Flows är några av undertecknads favoriter. På låten A Day In The Life Of A Tree är det den nye managern Jack Rieley som sjunger, enligt uppgift ville ingen av Beach Boysmedlemmarna sjunga sången då de tyckte den var för deprimerande.

Plattan avslutas med titellåten som från början spelades in för den mytomspunna Smile, 1966-67. Och här hörs gamla Beach Boys, med ett sound som skiljer sig från övriga låtar på plattan och mer liknar det som t.ex. hörs på Pet Sounds. Inte helt i min smak, men för många är det plattans höjdpunkt.

Sammanfattningsvis en platta som jag absolut kan rekommendera, och som i alla i min värld överraskade genom att inte låta som jag trodde Beach Boys skulle låta som. Och att jag hittade den för 20-30 kr. på någon loppis gör inte saken sämre.


Tracklist

Side A
1. Don't Go Near The Water 2:41
2. Long Promised Road 3:32
3. Take A Load Off Your Feet 2:31
4. Disney Girls (1957) 4:10
5. Student Demonstration Time 4:00

Side B
1. Feel Flows 4:48
2. Lookin' At Tomorrow (A Welfare Song) 1:58
3. A Day In The Life Of A Tree 3:08
4. 'til I Die 2:33
5. Surf's Up 4:13



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar