tisdag 9 december 2014

Paul Simon in Concert: Live Rhymin' (1974)


Jag har alltid gillat Simon & Garfunkel, vem gör inte det? Jag har också alltid gillat Paul Simons sologrejer. Ändå har jag aldrig köpt någon platta med dessa artister. Fråga mig inte varför. Som tur är har jag ändå några av dessa skivor i samlingen, plattor som jag tagit/räddat från släktingar. Välgärningar, alltså.

Den här plattan har tillhört en av mina farbröder, innan sommarens flytt till Montreal erbjöd han mig att gå igenom hans samling och välja de skivor jag ville ha. Detta eftersom han aldrig lyssnade på dom, jag är till och med osäker på om han överhuvudtaget hade en skivspelare. Erbjudanden som dessa är ju rena julafton, och fylld av bubblande glädje tog jag en titt på vad han hade. Det här var en av plattorna som följde med västerut.


Det här var Paul Simons första liveplatta, osäkert exakt var det spelades in då inget anges på skivan. På nätet anges London och New York som ett par inspelningsplatser. På de inledande låtarna är det bara Paul tillsammans med en akustisk gitarr, därefter kommer den brasilianska gruppen Urubamba in i bilden och utökar ljudbilden. Självklart river Paul av El Condor Pasa (If I Could) uppbackade av den sydamerikanska gruppen. På sida B kommer istället gospelgruppen The Jessy Dixon Singers upp på scen och hottar till det hela. De får till och med sjunga en låt helt själva, Jesus Is The Answer, vilket också råkar vara den låt på plattan man kan vara utan.


Vad finns att säga om denna skiva, egentligen? Den är förstås bra, Paul Simon bjuder på några doser melankoli, några vackra stillsamma sånger och några mer fartfyllda, gospelindränkta nummer. Sedan kan man alltid diskutera hur nödvändig skivan är att ha om man har låtarna i deras originalform. Det är väl tveksamt om liveversionerna slår studioinspelningarna, men har man ingen annan platta med Paul Simon (med eller utan Garfunkel) så kan den nog rekommenderas eftersom den bjuder på ett ganska brett spektrum av Paul Simons låtskatt. Det är en enkelplatta, så hela konserten från denna turné är inte med, endast utvalda låtar.

Personliga favoriter är den fina versionen av klassikern Sounds of Silence, Duncan med sköna flöjter samt The Boxer, som andas minnen från barndomen hos mormor och morfar för min del.


Tracklist

Side A
1. Me and Julio Down By The Schoolyard 2:47
2. Homeward Bound 2:45
3. American Tune 3:58
4. El Condor Pasa (If I Could) 4:08
5. Duncan 5:11
6. The Boxer 6:11

Side B
1. Mother And Child Reunion 4:00
2. The Sound Of Silence 4:27
3. Jesus Is The Answer 3:28
4. Bridge Over Troubled Water 7:10
5. Loves Me Like A Rock 3:16
6. America 4:35



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar