måndag 1 december 2014

Rhapsody - "Rain Of A Thousand Flames" (2001)


Det är bombastiskt, pretentiöst och högljutt. Trummor i överljudsfart, orkestrala inslag och några kortare avbrott av lugnare tongångar. Lägg också till en fantasyberättelse som tema sjungen av en riktig heavy metalröst. Precis allt musik ska innehålla!

Eller?

Rhapsody var/är ett italiensk metalband som skapades 1993. Första gången jag hörde plattan ville jag kalla musiken metalopera. Sedan läste jag på Wikipedia att musiken ska definieras som symfonisk power metal. Tänk så fel jag hade, men fortfarande tycker jag metalopera passar ganska bra.

Bandet började som Thundercross, innan de tog sig namnet Rhapsody. På grund av juridiska skäl tvingades de 2006 byta namn och blev då Rhapsody of Fire. 2011 lämnade grundaren Luca Turilli bandet och skapade Luca Turilli's Rhapsody. Avskedet och skapandet av det nya bandet skedde uppenbarligen på vänskapliga grunder, och båda banden fortsätter samexistera.


Rain Of A Thousand Flames är den enda platta jag har med bandet, den här sortens musik är inte den jag vanligen lyssnar på. Men jag har läst till mig att Rhapsody hade en röd tråd genom sina plattor i form av en fantasyberättelse, The Emerald Sword Saga. Senare under skivproduktionen fortsatte sagan i form av The Dark Secret Saga. Kampen mellan det onda och goda med demoner, monster och magi. Klassisk fantasy alltså.

Rain Of A Thousand Flames, deras fjärde platta, anses vara en brygga mellan plattorna Dawn Of Victory och Power Of The Dragonflame, den sista delen i The Emerald Sword Saga. Skivan innehåller en parallellhistoria till huvudtemat och är tydligen inte essentiell för huvudsagan. Det handlar om hur den onde Akron förstör stad och land med hjälp av the Emerald sword som han kommit över.

Anledningen att jag köpte den här plattan? Jag hittade den för ett par år sedan i Uppsala där den kändes ganska malplacerad i butiken som i övrigt mest hade topplistemusik på CD, bara det gjorde mig nyfiken. Den kostade under hundralappen och jag var för tillfället inne i kort period då jag hade ett extra intresse för bildskivor. Sist men inte minst, det som puttade mig över köpekanten var klistermärket på omslaget - Limited edition, 3000 copies worldwide. Självklart måste man ha en sådan platta, den kan ju bli värd pengar. Dessutom hängde det med en affisch inne i omslaget.


Även om det inte är min sorts musik är plattan lite smårolig att lyssna på. Jag är lite svag för det mäktiga och bombastiska i musik, och här finns det mycket av det. Gillar man metal, kanske speciellt metal à la Iron Maiden, med några nävar symfoniska inslag så är det säkert ett bra köp. Men för min del blir det säkert inte fler skivor med Rhapsody eller andra band ur genren, det räcker bra med den här.


Tracklist

Side A
1. Rain Of A Thousand Flames 3:43
2. Deadly Omen 1:49
3. Queen Of THe Dark Horizons 13:42

Side B
Rhymes Of A Tragic Poem - The Gothic Saga
1. Tears Of A Dying Angel 6:23
2. Elnor's Magic Valley 1:40
3. The Poem's Evil Page 4:04
4. The Wizard's Last Rhymes 10:38



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar