fredag 12 december 2014

The Artie Kornfeld Tree - "A Time To Remember" (1970)


Ibland tänker jag att livet runt 1970 var mycket roligare - folk var avslappnade och trevliga, de gillade varandra, solen sken varje dag och man hade kul nästan jämnt. I parkerna dansade folk under träden hållandes varandras händer, ibland med kläder på, ibland nakna, men alltid med en blomsterkrans runt halsen. Och hallå, varför luktar röken från era hemrullade cigaretter så konstigt!? I alla fall tänker jag så när jag hör Artie Kornfeld Tree. Oljekris, Vietnamkrig och svältkatastrofer kan vi väl glömma ett tag.

Det här är en trevlig platta skapad av en av männen som låg bakom Woodstockfestivalen. Även om han skrivit ett otal låtar åt andra artister, medverkat på plattor, producerat plattor och varit vice president för Capitol Records, är det här den enda skiva, mig veterligen, Artie spelade in under (nästan) eget namn.


Och precis som jag ibland får för mig att livet var mer okomplicerat 1970 är det här en tämligen okomplicerad platta. Det är ett gäng sköna låtar, en speltid på 27-28 minuter, och en samling musiker som har roligt tillsammans. Öppningslåten Country Morning on 56th Street är en av plattans bästa, i konkurrens med skivans bombastiska och fantastiska avslutningsnummer Rockn'roll Is Here To Stay. Man kan inte annat än att hålla med. Lyssnaren bjuds också bl.a. på en Neil Young cover i form av Helpless. Jag kan inte hjälpa att jag tycker den låter väldigt lik Knocking On Heaven's Door. Men en skön låt i vilket fall.

Skivan är utgiven på Dunhill Records vilket bara i sig gör skivan extra rolig att äga. Och sedan har vi förstås det schyssta omslaget, ett riktigt konstverk som bekräftar mina teorier om livet runt 1970. Det måste vara roligt att vara skivomslagsdesigner. Det var bl.a. omslaget som fick mig att köpa skivan. Jag går nämligen fortfarande i den naiva tron att omslagsbilden säger något om musiken på skivan, även om jag vid ett otal tillfällen fått denna idé omkullkastad. Men när det gäller A Time To Remember stämmer bilden ganska bra överens med musiken, även om baksidan råkar vara mer dyster.


Sammanfattning: En trevlig okomplicerad platta från tiden då solen alltid sken. Det är bra fart i skivan, en lagom psykedelisk touch och man blir på gott humör av att lyssna på den. Jag tar hellre en skiva på 27 minuter som är kul (nästan) rakt igenom, än en CD på 72 minuter där hälften är konturlös utfyllnad (jag har ett antal sådan CDs från tiden när CDn var ganska ny och artister gick i fällan att utnyttja hela dess speltid). En del låtar hade dock gärna fått vara lite längre på A Time To Remember. Vissa hinner knappt börja innan de tar slut, och man lämnas med funderingen hur denna låt hade kunnat fortsätta och kanske, kanske, vilken fantastisk sak det hade kunnat bli. Nåväl, hittar man plattan i någon skivbörs tycker jag att man med gott samvete kan köpa den.


Tracklist

Side A
1. Country Morning On 56th Street 3:10
2. First Anniversary Cut 3:10
3. McCracken's Cut 0:50
4. Helpless 2:56
5. Sweet Sweer Music Refrain 1:46

Side B
1. Time To Remember 2:30
2. Rockn'roll Babies 2:42
3. Thanks For The Sunshine 2:16
4. Tears Of Yesterday (Chapels Of Our Minds) 3:16
5. Des Moines, Iowa Variety Show 2:44
6. Rockn'roll Is Here To Stay 2:06

Jag har bara hittat en video från plattan, covern Helpless. En bit in i låten hörs ett brummande ljud några sekunder, så ska det inte låta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar