torsdag 11 december 2014

Universal Energy (1977)


Ofta får man frågan vilken som är ens favoritplatta eller artist. Den frågan brukar man oftast kunna svara någorlunda på, även om svaret kan variera beroende på dag eller vara lite lagom svävande och otydligt. En betydligt svårare fråga att svara på är vilken som är ens sämsta platta i samlingen.

Det var mitten på 90-talet och jag var student i Lund. En god vän hälsade på mig och vi satt och softade i vardagsrummet, samtalade och lyssnade på schysst musik. När det var dags för en ny platta bad plötsligt min vän mig sätta på den sämsta platta jag hade. Vilken oväntad twist. Jag tvingades tänka i helt nya tankebanor och verkligen går utanför boxen, som man säger. Resultatet av dessa tankegångar blev att jag tog fram plattan Universal Energy och lade på skivtallriken.


Ett idag något orättvist omdöme, skulle jag vilja påstå.

Universal Energy är en fransk platta med musik som på vissa sidor på nätet beskrivs som kosmisk disco. Det låter ju hur coolt som helst. Männen bakom plattan är Bernard Estardy (aka Le Baron) och Jean-Pierre Bourtayre. Båda är beskrivna i den franska versionen av Wikipedia, för de som tycker om språkövningar. Jag vet ärligt talat inte hur kända de är utanför Frankrikes gränser. Det är syntbaserad, till största delen instrumental, musik skapad för snart 40 år sedan. Det betyder förstås att soundet är ett annat än dagens, på gott och ont. Det schyssta är ju att i sina bästa stunder låter elektronisk musik från 70-talet riktigt coolt, med ett sound som en del försöker återskapa idag. I sina sämsta stunder låter det billigt och riktigt taskigt.

Bernard Estardy

Jean-Pierre Bourtayre

Universal Energy bjuder väl på båda varianterna. Även om plattan ofta beskrivs som disco är inte allt dansant. En del mer fartfyllda numren är riktigt sköna, med just det sound som många vill åt idag, t.ex. öppningsspåret tillika titelspåret. Sedan har vi en låt som Christmas For Space som är lugnare, lite Ralph Lundstenvibbar, där soundet inte riktigt funkar. Här bjuds för övrigt lyssnaren på den enda vokala inslaget i form av en robotröst som bl.a. önskar oss god jul, och en del barnröster som skapar en nästan psykedelisk stämning.

Jag har sett skivan säljas för summor upp mot 500-600 kr på nätet, vilket betyder att jag gjort en fin investering. Jag betalade 7:50 kr för, i slutet på 80-talet (prislappen sitter kvar). Anledningen att jag köpte den var att jag tolkade titeln som kosmisk energi, och därmed att plattan skulle innehålla kosmisk, flummig musik. Det var det som gjorde mig så besviken och fick mig att stämpla den som den sämsta plattan i min samling - det var inte den flytande, kosmiska musik jag trodde. Och i slutet på 80-talet, och hos den tonårige Markus, var den musik plattan bjöd på inte så het.


Det här är inte den sämsta platta jag har i min samling, långt därifrån. Idag tycker jag den är lite småcool, med sitt snygga elektroniska 70-talssound. Med den här på stereon befinner jag mig plötsligt på Studio 54.

Kan avslutningsvis tillägga att jag alltid trott att personen på omslaget kör motorcykel. Hjälmen på skallen och ena handens ställning tydde på det. Men när jag nu för första gången på 25 år tittar lite närmare på omslaget ser jag att det gör han ju inte alls. Jag vet inte vad han gör, eller vem han är, men inte kör han motorcykel i alla fall. Det är troligen ett av de fulare omslagen i samlingen.


Tracklist

Side A
1. Universal Energy 5:52
2. Space Energy 10:08

Side B
1. Disco Energy (I) 6:53
2. Christmas For Space 6:34
3. Disco Energy (II) 2:57



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar