onsdag 22 april 2015

Bakverk 80 (1979)

I sin tidiga tonår var min bror punkare, därför letade det sig in ett antal LPs med Sex Pistols, Clash, Crass m.fl. i föräldrahemmet. Och så Bakverk 80. En platta där tre olika svenska grupper bidrar med låtar - KSMB, Travolta Kids samt Incest Brothers. Av dessa var det väl det förstnämnda bandet som blev kändast, och deras senare platta Rika Barn Leka Bäst håller många som en av de bästa svenska plattorna som gjorts. Men nu var det 1979 och alla tre banden var i början av sina karriärer. MNW spelade in och gav ut plattan.

Jag ska skryta lite om min kusin Stefan, han var nämligen sångare och basist i Incest Brothers, vilket innebär att han är släktens kändis. Han fortsatte därefter sin musikaliska karriär i bandet Trekant och senare Köttgrottorna, just det, det legendariska svenska punkbandet. Det betyder förstås att jag inte kan vara objektiv när jag bedömer bidragen från Incest Brothers på plattan, jag kan inte annat göra än att höja dessa låtar till skyarna. Blod är tjockare än objektiv fakta.


Personligen har jag aldrig varit inne i punksvängen, även om jag som yngre uppskattade en del av Sex Pistols skapelser (jag gillar dock Clash men har aldrig ansett att de tillhör punkgenren). Därför är inte Bakverk 80 riktigt min melodi. Men det är ett intressant tidsdokument. De verkar vara så arga. Arga på systemet. Arga på politikerna. Arga på Svensson. Arga på det mesta. Det är tämligen aggressiv musik, som punk brukligen är, antar jag. Det är också mycket politisk medvetenhet. Även om punkarna tog avstånd från den svenska proggen (tror jag) så ser jag mycket likheter i just kritiken av det politiska systemet och passiviseringen av befolkningen. Det är också tydliga vänsterinfluenser i texterna. Så egentligen är det bara den musikaliska inramningen som är annorlunda. Lite simplare, rakare, aggressivare och kortare låtar. Men budskapet och åsikterna är desamma.


Incest Brothers låtar är förstås bäst. Men någon annan kanske skulle tycka Travolta Kids låtar är de mest intressanta. Denne någon kanske skulle notera lite mer melodiös musik, intressanta låtidéer och ett band som kanske låg lite före sina kompanjoner i själva låtskrivandet. Kanske skulle han gilla låten Titta På Den Här och till och med säga att det är den bästa låten på plattan? Jag tycker förstås inte så. Incest Brothers rules.

Bakverk 80 är kanske inte något jag kommer spela särskilt ofta, jag upplever punk som för högt, för slamrigt och för aggressivt. Men som tidsdokument är plattan kul. Och eftersom min kusin medverkar på den kommer den aldrig att lämna min skivsamling.

Tracklist

Side A

KSMB
1. Bohman 2:19
2. ABAB 2:02
3. Hårding 1:52
4. Militärlåten 1:14
5. Förortsbarn 2:07
6. Jag Vill Dö 2:13
7. MUF 1:58

Travolta Kids
8. Sune 2:37
9. Tryck På Knappen 1:36
10. Tunnbrödsrulle 2:07

Side B

Travolta Kids
1. Nick Carter 1:38
2. Bli Polis 1:47
3. Bill Å Bull 1:27
4. Titta På Den Här 1:53

Incest Brothers
5. Lördagspunk 1:22
6. Discofnask 2:53
7. Oskyldig 1:56
8. Pubertetsproblem 2:19
9. Svensson 1:54
10. Arbetslös 2:10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar