måndag 27 april 2015

Sly & The Family Stone - "Stand!" (1969)

1969 kunde de göra musik. I alla fall om man ska bedöma året efter Stand! som innehåller klassiker som titellåten, I Want To Take You Higher, Sing A Simple Song, Everyday People och You Can Make It If You Try. En radda låtar på en och samma platta som en artist stolt skulle kunna visa upp efter en livslång karriär.

Den här skivan var svårare än vad man kanske skulle kunna tro att hitta. I Sverige letade jag länge på diverse skivbörsar utan framgång, det var inte förrän förra sommarens flytt till Montreal jag fann den här istället. Detta var Sly & The Family Stones fjärde platta och anses av många, inklusive flera av bandmedlemmarna, vara deras höjdpunkt i karriären. Bandet bestod vid tiden för inspelningen av syskonen Sylvester (Sly), Freddie och Rose Stone samt ett antal av deras vänner. De anses vara det första stora amerikanska bandet med en etniskt och könsmässigt blandad uppsättning.


Det är egentligen inte så mycket att orda om när det gäller skivan, OK, låtarna Don't Call Me Nigger, Whitey och Sex Machine kanske inte faller mig helt i smaken, lite för mycket av utdragna jam över dom, enligt min smak. Men i övrigt är det omöjligt att anmärka på plattan. Det är souligt, funkigt, energiskt och dansant. Ännu en skön platta för det musikaliskt och politiskt medvetna partyt. Musik som i alla fall jag blir glad av och har svårt att sitta stilla när jag hör (till mina barns vilda protester. Hallå, jag dansar ju riktigt coolt!!!).

Ett par år senare gjorde gruppen plattan There's A Riot Goin' On som också är bra, men redan 1969 började det gå utför på det personliga planet för många av bandmedlemmarna, inte minst Sly själv. Även om syskonen Stone kom från en kyrklig bakgrund påbörjades ett intensivt missbruk av diverse droger, främst kokain (och PCP, enligt Wikipedia). Sly skall ständigt ha burit omkring på en fiollåda fylld med droger. Detta gjorde att produktionstakten hämmades, bandet missade spelningar eller avbröt dom tidigare än tänkt etc. Sly blev allt svårare att handskas med och har haft ett tämligen problemfyllt liv fram till dags datum. Detta påverkade förstås även relationerna inom bandet på ett negativt sätt, och bandmedlemmar började efter ett tag bytas ut.

Men av detta märks intet på Stand!. Absolut en rekommendation. En klassiker.


Tracklist

Side A
1. Stand! 3:08
2. Don't Call Me Nigger, Whitey 5:58
3. Somebody's Watching You 3:20
4. Sing A Simple Song 3:56

Side B
1. Everyday People 2:21
2. Sex Machine 13:34
3. You Can Make It If You Try 3:37



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar