onsdag 15 april 2015

Kytäjä - "II" (2013)


Min flytt till Montreal har inneburit att jag har behövt plugga franska intensivt under våren, därav har bloggen fått vila ett tag. I och med studiernas fullbordan kan livet nu återgå till det normala. För kompensera för frånvaron fokuserar jag idag på ett riktigt skönt album, från de finländska urskogarna.

Kytäjäs platta köpte jag på chans på någon internetbutiks vinylrea, beskrivningen lät schysst, bandet kände jag inte alls till. Den stod ganska länge i min hylla innan jag slutligen gav den en chans. Jag skall ärligt talat säga att mina förväntningar egentligen inte var så höga, musik från Finland är inte någon av mina kunskapsområden, och jag är nog lite misstänksam mot våra grannars svårmod.

Men döm om min förvåning då jag lyssnade på den. Det är en riktigt, riktigt skön platta, långt ifrån en depressiv finsk tillvaro i någon svartvit, märklig film. Definitioner är svåra, och Kytäjäs musik låter sig inte så lätt sorteras in i någon genre. Det är lite jazzigt, lite prog, lite ambient, lite world music, det är avslappnat, det vackert, det är intressant, det är instrumentalt (förutom en låt sjungen på finska) och det är jävligt bra. För tillfället en av mina favoritplattor. Någonstans på nätet definieras musiken som eklektisk prog. Vad vet jag. Avslutningsnumret Horizon Painters är i alla fall en skön flört med Brian Eno, tiden innan ambientutforskandet (tänk Here Come The Warm Jets).


Kytäjä är/var en finländsk duo bestående av Jamo Alho och Janne Lastumäk, bandets namn är namnet på byn där de tillbringade sina tonår. På plattan, som är deras andra, har de med sig ett gäng medmusikanter. Förutom de traditionella trummorna, gitarren och basen bjuds lyssnaren också bl.a. på flöjt och oboe. Plattan är riktigt bra rakt igenom, det enda svaga spåret enligt mig är det med sång, Song To The Sea. Kanske är min ovana att höra sång på finska en bov i dramat. Generellt är det ganska luftiga arrangemang med mycket utrymme kvar att röra sig i,vilket är trivsamt för öronen.

Hur som helst, Kytäjas andra platta kan varmt rekommenderas till alla och envar. Den ger tillvaron en ganska skönt avslappnad karaktär, samtidigt som den inbjuder till fokuserat lyssnande tack vare sin höga kvalitet och sina intressanta arrangemang.


Tracklist

Side A
1. Sailing Stones / Vaeltavat Kivet 2:34
2. Time And Tide Wait For No One / Päivi Kuluu, Varjo Venyy 4:02
3. 65 Knots, 65 Solmua 2:58
4. August Doves / Elokuun Kyyhkyset 3:36
5. Under The Sails / Purjeiden Alla 4:25
6. Sandy Island / Sandy Island 4:25

Side B
1. Fishermen / Kalastajat 3:39
2. Song To The Sea / Laulu Merelle 4:59
3. Indian Paths / Intiaanimatkat 4:42
4. Moon Shines, Dead Rides / Kuu Paistaa, Kuollut Ajaa 3:02
5. Horizon Painters / Taivaanrannan Maalarit 5:33




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar