fredag 2 december 2016

Brian Eno - "Small Craft On A Milk Sea" (2010)
Den här skivan köpte jag bara för någon vecka sedan, priset var så attraktivt så jag inte kunde motstå (halva priset på ett redan nedsatt pris). Det var den fina boxen innehållande musiken på vinyl (fördelade på två skivor), CD (två stycken, varav den ena utgörs av fyra bonuslåtar), en digital download samt en litografi skapad av Eno. En trevlig box, även om den var lite smutsig, och downloadkoden redan var använd (personalen i butiken? Var det en begagnad box? För gammal kod?).


Plattan är gjord tillsammans med Jon Hopkins och Leo Abrahams, och bygger främst på improvisationer de gjort tillsammans, inspirerade av filmmusik. Fem av låtarna skrevs faktiskt för filmen The Lovely Bones, men fick inte vara med. På skivan får vi höra Eno av det klassiska slaget, och då tänker jag på hans ambientskapelser. De inledande låtarna är stämningsskapande stycken man kan känna igen från hans tidigare renodlade ambientskivor, t.ex. Music For Films. Atmosfäriska, relativt formlösa och lugnande. Sedan viker skivan in på en mer fartfylld och högljudd stig, där rytmer, gitarrer, ljudligare synthar dominerar, innan den återigen går tillbaka och avslutar med de lugna ambientstyckena. Kan nämnas att hela skivan är instrumental.

Personligen gillar jag de lugnare och atmosfäriska stycken betydligt bättre än de stökigare. Jag lugnas av stämningen låtarna skapar, aktiviteter som att plocka ur diskmaskinen eller dammtorka blir plötsligt behagliga och manar till eftertänksamhet. Dom stökiga stycken har en omvänd effekt, de stressar mig och gränsar för ofta till oljud. Men som musiker kanske man tycker de är roligare att spela, vad vet jag.


Med andra ord gillar jag halva skivan, medan jag har lite svårare för den andra halvan. Soundet är tidlöst och står sig troligen lika bra idag som om 30 år (och hade kunnat vara skapat för 30 år sedan). Gillar man Eno och hans ambientskivor, tror jag man gillar Small Craft on a Milk Sea. Samtidigt kan man hävda att plattan inte är nödvändig om man har några av hans tidigare plattor, eftersom det till viss del är mer av samma. Personligen kan jag sitta en stund och lyssna på Enos atmosfäriska stycken, men efter ett tag behöver jag också göra något annat, eftersom man kan bli lite uttråkad av att enbart lyssna på de relativt formlösa konstverken. Men vad man än gör sedan, städar, skäller på sina barn, slår sönder en vägg, så sker det med ett lugn och eftertänksamhet tack vare filtret de lugna styckena lägger på verkligheten. De stökiga låtarna kan dock intensifiera raseriet.


Tracklist

Side A
1. Emerald And Lime 3:02
2. Complex Heaven 3:05
3. Small Craft On A Milk Sea 1:48
4. Flint March 1:155

Side B
1. Horse 3:01
2. 2 Forms Of Anger 3:14
3. Bone Jump 2:22
4. Dust Shuffle 1:54

Side C
1. Paleosonic 4:25
2. Slow Ice, Old Moon 3:25
3. Lesser Heaven 3:20
4. Calcium Needles 3:24

Side D
1. Emerald And Stone 2:12
2. Written, Forgotten 3:55
3. Late Anthropocene 7:54


Bonuslåtarna på andra CDn:
1. Surfacing 2:19
2. Square Chain 2:36
3. Bimini Twist 3:13
4. Abandoned Ship 3:45




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar