tisdag 4 februari 2020

David Bowie - "David Bowie In Bertolt Brecht's Baal" (1983)

1982 sände BBC en TV-version av Bertolt Brecht's Baal (inspelat 1981), där Bowie spelade Baal. Det är en EP med fem låtar, 11 minuters speltid, plattan är inspelad i Berlin, och det var den sista skivan Bowie släppte på RCA. Nästkommande album släpptes på EMI. Brecht skrev Baal 1918, och den sattes upp 1923 för första gången.

Jag köpte plattan för ungefär tio års sedan när jag bodde i staden Quebec, mest för att jag tyckte det verkade vara en udda skiva med Bowie. Jag trodde jag hade någorlunda koll på hans katalog, men hade aldrig hört talas om denna. Den var förstås billig, så jag beslöt att bota nyfikenheten (och kanske kunde den vara värd mycket mer än vad skivbutiken ville ha för den!). Sedan har den mest blivit stående i hyllan utan att spelas. Kanske en anledning har varit att det knappt varit värt besväret att sätta på den för 11 minuters musik, vilket inkluderar en vändning av skivan. CD/Streaming-eran har nog gjort mig lite lat.


TV-versionen av låtarna har endast banjo som ackompanjerar, men man beslöt att ha ett lite fylligare arrangemang på plattan. Det är ju inte Bowies egna låtar, utan låtarna är av Brechtkaraktär. Gillar man det så gillar man nog plattan. Jag har aldrig varit en Bowiefanatiker, finner hans kreationer en tämligen blandad kompott, med både trist och fantastiskt innehåll. Brecht är inte heller någon jag har hyst ett så stort intresse för, så för mig är den här skivan inget speciellt. Ska jag lyssna på Bowie, väljer jag med all säkerhet något annat av hans album. Kan tilläggas att skivan gavs ut under Bowies Let's Dance period, men musiken på Baal är väldigt långt ifrån put on your red show and dance the blues...


Tracklist

Side A
1. Baal's Hymn 4:02
2. Remembering Marie A 2:04

Side B
1. Ballad Of The Adventurers 1:54
2. The Drowned Girl 2:24
3. Dirty Song 0:37



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar