måndag 3 februari 2020

Robert Broberg - "Robert sjunger Broberg" (1966/68)

Robert Broberg är en artist jag alltid har haft en kluven relation till. Å ena sidan hyser jag en stor beundran och respekt för hans kreativitet, hans talang med ord och förmåga att skriva musik. Å andra sidan har jag aldrig varit ett stort fan av humoristisk och "rolig" musik, där ordlekeriet är satt i främsta rummet. Och i alla fall under första delen av hans karriär, var det sådant han mest sysslade med. Jag gillar hans allvarsamma sida bättre, ur en musikalisk synvinkel i alla fall. Han har skapat flera väldigt fina sånger, när humorn har fått stå tillbaka.

Det här är en samlingsplatta med lite okänt utgivningsår. Skivan anger 1966, men jag har läst på nätet att flera av sångerna skrevs 1967-68, så gissningsvis är skivan utgiven runt -68. Hur den hittade in i min samling är också lite okänt. Jag vet inte om jag köpt den själv, utifrån tanken att en samling bör innehålla något med Broberg, eller om jag fått den. Tyvärr är de allra flesta låtarna humoristiska, vissa kanske nästan burleska, skapelser, med ett sprakande ordlekeri. Och det är ju inte min grej. Egentligen finns det bara en låt jag riktigt gillar, och det är den fina kärlekslåten Medan Årstider Kommer Och Går, men eftersom jag antingen fått plattan, eller max betalat 20 spänn för den, är bara den låten värd platsen plattan upptar i hyllan. Klassikern Båtlåt är väl en låt lite mittemellan det humoristiska och allvarsamma, så den tycker jag också någorlunda bra om. OK, Gummimadrassen är kul, eftersom ett arrangemang med säckpipa måste beundras.


Jag har sett Robert Broberg live en gång, troligen under turnén 1991, i Uppsala. Jag och min mamma var där, och det var en mycket bra konsert. Jag vet inte hur många gånger han blev inklappad. Ett fint musikminne, och jag är glad att jag sett honom live. Han dog 2015, och Sverige förlorade en stark kreativ kraft. Han sysslade inte bara med musik, utan även visuell konst. Den har jag ännu mindre koll på dock.


Tracklist

Side A
1. Båtlåt
2. Jag Är En Brygga
3. Taxifiket
4. Örat
5. Gummimadrassen
6. Pacifisten
7. Krigsfrossaren

Side B
1. Det Som Göms I Snö
2. Väderleksfelprataren
3. Snoriga Sture
4. Medan Årstider Kommer Och Går
5. Fantomen
6. Vi Har Ingen Lägenhet
7. Alla Springer Omkring Och Försöker Fånga Den Stora Kärleken



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar